Et svensk selskap frister barn og unge med gratis klær og sminke i bytte mot personlige opplysninger. 200.000 norske brukere er så langt registrert på nettsiden gratisklaer.no.

— Det er urimelig og sleipt å drive markedsføring for klær som får barn ned i niårsalderen til å gi fra seg personopplysninger og legge ut bilder på internett, sier Kirsten Kolstad Kvalø i Redd Barnas ungdomsorganisasjon, Press.

- Bryter personopplysningsloven

Postadresse, telefonnummer, personnummer og kjønn er blant opplysningene sidene krever at brukere skal legge inn. Ifølge Guro Setermark i Datatilsynet er det ingen tvil om at dette gjøres for å lage en verdifull database til bruk i markedsføring. Hun mener også at sidene bryter personopplysningsloven på flere punkter.

— Det finnes ikke klare forbud mot innhenting av slike opplysninger, men denne siden må informere om hva opplysningene skal brukes til, sier Setermark. Her får brukeren ingen informasjon om hva personlig informasjon skal brukes til, før etter at opplysningene er registrert.

— Jeg er spesielt betenkt over at nettsiden får barn til å gi fra seg både fullt navn, postadresse og bilde - uten at nettstedet opplyser om hvordan disse opplysningene skal brukes, sier Kvalø.

Bombarderes med reklame

Forbrukerrådet gjennomførere nylig en test der de registrerte en e-postadresse på sidene.

E-postadressen ble i løpet av få dager bombardert av e-poster med reklame for forskjellige produkter.

En farsott blant barn og unge

Så langt har sidene 200.000 registrerte brukere i Norge. De har lagt inn blant annet postadresse, alder og kjønn. Det svenske selskapet driver lignende sider i andre nordiske land, og forteller at de har rundt 600.000 registrerte brukere i Norden.

På hjemmesidene frister brukere med gratis klær og sminke til dem som samler nok poeng. Poengene kan senere veksles inn i gavekort. Ved å legge inn bilde av seg selv med gavekortet man har fått, får brukeren 10 poeng, for å få et gavekort på 150 kroner må man samle 400 poeng.

Angrer

Kjersti Sivertsen Landmark (14) har vært inne på siden og kjenner mange som er medlem og som sier de har fått gavekort. Hun har ikke problem med å gi fra seg personlige opplysninger eller å legge inn bilder på siden.

— De virker seriøse, så jeg har ikke noe problem med å gi dem informasjonen de ber om, sier hun.

Benedicte Sveen Tvedt (17) ble medlem på siden, men har ikke samlet inn poeng. Hun har hørt om mange som har samlet nok poeng, men aldri fått noe gavekort.

— Jeg meldte meg inn, men så fant jeg ut at det bare var tull, og det er jo mer stress enn gøy med å samle nok poeng, sier hun.

Tvedt er litt skeptisk til all informasjonen siden ber om, men tror ikke det er så veldig farlig siden så mange er blitt med.

— Jeg angrer litt på at jeg ble medlem, man vet jo aldri hvem det er som står bak det hele. Likevel er det jo så mange medlemmer, så jeg tror det går bra. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på at de kan bruke informasjonen om meg, men man blir jo litt redd for hva de kan bruke det til, sier hun.

- Trenger ikke all informasjonen

Flere personer bt.no har vært i kontakt med har opplevd å ikke få tilsendt gavekortet de har ”tjent”. Fredrikke Solheim er en av disse. Hun reagerer også på at det ikke er mulig å endre personlige opplysninger som adresse og lignende etter at man har registrert seg.

— De ber om adressen fordi du skal få tilsendt et gavekort, men så opplever mange å ikke få dem. Det er jo litt rart når de spør om masse informasjon uten at de skal bruke den til noe, sier Solheim.

Ville du registrert deg på denne siden? Bruk kommentarfeltet.

SKJERMBILDE FRA GRATISKLAER.NO
Maria Pile Svåsand