Etter to og et halvt år i drift tar de ansatte i platebutikken på Nøstetorget fremdeles ikke ut lønn. Så var det heller ikke pengene som fikk gründeren Mikal Telle i selskapet Tellé Records til å starte platebutikk med kunststudent Silje Heggren.

— Vi så behovet for et sted å henge for ungdom. Vi liker å høre fete skiver og selge musikk. Nå er målsettingen å drive en bedrift, men til nå har vi tjent pengene våre på andre jobber. Vi har klart å starte en butikk uten å ta opp store lån. Slik sett slipper vi store bekymringer, oppsummerer Silje Heggren.

- Elendig butikkutvalg

Med to NHH-studenter inkludert i den firetallige staben slipper Nøstekollektivet store utgifter til økonomisk ansvarlige. Heggren bekrefter imidlertid at det er vanskelig å tjene penger på en liten platebutikk med hyllene fulle av vinyl.

— Jeg kan ikke se for meg at man kan starte uten at det er på idealistisk grunnlag, sier Silje. Hun slipper et blytungt hjertesukk med tanke på det generelle butikkutvalget i Bergen. Gammelt nytt, jamrer Heggren:

— Se på Telegrafen. Det er så dyrt å leie der at bare kjeder har råd. Dermed blir det jo de samme butikkene der som overalt ellers. Det er galskap! Nisjebutikkene er en ressurs det burde vært mange flere av. I Barcelona finnes det et hus der småbutikkeiere har slått seg sammen og selger klær, plater etc. Et slikt sted må være en idé her òg.

Utkonkurrert på egen vare

Nøstekollektivets oppskrift på å henge med i svingene er å være et hestehode foran og på siden av de store og kun selge musikk de ansatte har tro på.

— Vi har direktekontakt med artister som gir ut på egen label og distribuerer direkte til oss. I tillegg kjøper vi fra de store distributørene.

Men det er ikke morsomt når Platekompaniet utkonkurrerer Nøstekollektivet på plater fra gründernes egen label....

— Det er flaut å oppdage at Platekompaniet selger en Tellé-cd for 99 kroner, mens vi tar 160 kroner for vår egen cd. Da kommer vi oss fort ned i butikken og setter ned prisen. Men bare til 130 kroner. Lenger ned kan vi ikke gå. Jeg skjønner ikke hvordan de klarer det, sukker Silje.

Digger vinyl

Platekjøper Steffen Mussche setter størst pris på butikker som Nøstekollektivet, Kippers og Bodhi Beat der det spesielle hersker over det kommersielle.

— Jeg vet hva jeg liker og styrer utenom det andre. En del titler er lettere å få på Apollon og her. Mens Platekompaniet sitter og klør seg i ræven, er Apollon mye raskere ute. På bestillingsvarer er de store sjappene ganske kjipe! utbasunerer Steffen før han modererer seg.

— Det er kurant å stikke på Platekompaniet hvis man skal ha tak i mer kommersielle ting. Nice Price-tilbudene på Platekompaniet er bra. Da får man tak i Pixies og Springsteen for en billig penge.

FORETREKKER SPESIALBUTIKKENE: - Jeg ble tipset om Nøstekollektivet av en kamerat som spiller i band. Jeg kjøper mye vinyl fordi lyden er mye bedre, sier Steffen Mussche (22). Han jakter etter gammel reggae og betaler gjerne noen ekstra kroner for god kvalitet.