Etter dødsulykken i Verdal vil regjeringspartiene vurdere en lovendring som påbyr setebelter i alle busser.

— Nær halvparten av alle dødsulykker kunne vært unngått ved bruk av setebelter, sier direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk til NTB.

Selv om Sandberg ikke vil konkludere med at manglende setebelter er årsaken til at tre personer omkom og mange ble skadd i bussulykken på det såpeglatte føret på riksvei 72 i Verdal lørdag morgen, understreker hun at setebelter selvsagt redder liv.

- Som et prosjektil

Bare busser som er produsert etter 1998 må ha setebelter montert. I januar i år sendte Trygg Trafikk et brev til samferdselsministeren med krav om at alle norske busser må utstyres med belter. Kari Sandberg sier det er meningsløst at et slikt påbud i dag bare gjelder for personbiler.

— Man opplever en falsk trygghet i bussen. Den tyngdekraften man får ved et sammenstøt er helt enorm. Man slenges som et prosjektil gjennom setet, understreker Trygg Trafikk-direktøren.

Den 14 år gamle ulykkesbussen i Verdal er ikke alene om å mangle setebelter. Svært mange eldre busser som i dag brukes som skolebusser, er uten denne sikkerhetsinnretningen som man i en årrekke har fått prentet inn viktigheten av, men bare når det gjelder personbiler.

Lovendring

Flere politikere åpner nå for en lovendring.

— Vi må få kartlagt situasjonen for busser her i landet generelt og vurdere om det kan være riktig å stille strengere krav, sier statssekretær Steinulf Tungesvik (Sp) i Samferdselsdepartementet til TV 2.

Aps Eirin Faldet sier regelverket nå må gjennomgås grundig, mens SVs Hallgeir Langeland sier han vil ta opp saken med samferdselsministeren.

Noen fylker, blant annet Nordland og Nord-Trøndelag, har allerede satt setebelter på dagsordenen og krever belter i bussene i løpet av 2008/2009.

— Allerede før ulykken inngikk vi en avtale med Nord-Trøndelag fylkeskommune om at vi skal montere sikkerhetsseler i samtlige skolebusser i løpet av 2008 og 2009. Vi har en prosess gående for ettermontering av setebelter og innkjøp av helt nye busser, opplyser fungerende administrerende direktør i TrønderBilene, Lise Mjøsund, til NTB.

Uaktsomhet

Politiet starter mandag avhør av vitner. Sjåføren av ulykkesbussen er siktet for uaktsom kjøring etter veitrafikkloven og fratatt førerkortet.

— Vi mener det er høyst sannsynlig at det har forekommet uaktsomhet i henhold til kjøreforholdene på ulykkesstedet, sier politiførstebetjent Leif Gundersen i Verdal lensmannsdistrikt til NTB.

Det var meget glatt på ulykkesstedet, og veien var heller ikke strødd. En strøbil fra Mesta ble sendt ut klokken 7 lørdag morgen.

— Det var rett og slett bare uheldig at strøbilen ikke hadde kommet fram til ulykkesstedet før bussen kjørte av veien, sier distriktssjef Olav Kåre Fuglem i Statens vegvesen til NTB.

Alvorlig Kåre Grande (64) fra Steinkjer, Anne Grete Haddal (55) fra Verdal og Liv Sem (66) fra Beitstad omkom og 26 andre passasjerer ble skadd da bussen kjørte utfor veien i Inndalen.

Tilstanden var søndag ettermiddag uendret for en alvorlig skadd kvinne som ble brakt til St. Olavs hospital i Trondheim. Tilstanden var bedre for to personer som ble lagt inn på Sykehuset Levanger med alvorlige skader.

Bussen med 44 tidligere og nåværende ansatte i TrønderBilene var på vei fra Steinkjer til julehandel i Östersund i Sverige da ulykken skjedde ved 8-tiden lørdag morgen.

KREVER TILTAK: Tre personer er død etter buss ulykken i Verdal.
ALLLEY, NED