«Kun i dag! Alle klær minus 30 prosent. Alle varer i parfymeriet minus 15 prosent.», står det med hvit skrift på store, svarte plakater i butikkvinduene, og på et skilt utenfor.

Selv om solen stråler over Bergen, myldrer det av kvinner i Cubus-butikken på Sundt. De jakter på det perfekte kupp. Det er jo tross alt minus 30 prosent på klær.

Reklameplakatene kom opp på tirsdag, og har stått der siden. «Dagstilbudet» er altså i realiteten et tredagerstilbud.

– Dette er en tvilsom praksis. Sier butikken at tilbudet kun gjelder i dag, skal det bare være den ene dagen, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Kjøper mer

Ved et klesstativ står venninnene Annette Hjørnevik og Ina Hernar og kikker på noen topper. Begge har en god ladning med klær på armen. De blir overrasket når de hører at tilbudet faktisk har vart i flere dager.

– Det er feil å reklamere for at tilbudet kun gjelder i dag, når det faktisk har vart lenger, sier Annette Hjørnevik.

– Man kjøper jo mer når man tror det bare er salg denne dagen. Det er en litt uærlig markedsføring, sier Ina Hernar.

– Vi får nå bare håpe at det faktisk er 30 prosent på klærne, sier Hjørnevik og forsvinner mot prøverommene.

Mulig lovbrudd

Forbrukerombudet reiser spørsmål ved om dette kan være brudd på markedsføringsloven.

– Det er viktig å kommunisere med kunden på en ordentlig måte. Når folk ser dette tilbudet dag etter dag, vil de nok reagere på det, sier Thon.

Han mener reklameplakatene gir et misvisende inntrykk. Varer tilbudet i tre dager, bør kundene også bli informert om det.

– Dette er et tilbud som oppfordrer til å «slå til nå!». Det gjelder å handle raskt for å få det gode tilbudet, noe som ikke stemmer, sier Thon.

– En glipp

– Mest sannsynlig dreier dette seg om en glipp. Det er ikke meningen å drive villedende markedsføring, sier Ole Jakob Ytterdal, pressetalsmann for Varner-Gruppen, som Cubus er en del av.

Han forstår at reklamen kan oppfattes som misvisende.

– Absolutt, og det beklager vi. Her burde man ha byttet ut plakatene, sier Ytterdal.

Han mener det hele dreier seg om én enkel glipp.

– Vi driver ikke bevisst med ureglementær markedsføring. Vi er opptatt av å gi kunden gode tilbud, og har derfor kampanjer i perioder, sier pressetalsmannen.

Butikksjefen på Cubus Sundt ønsket ikke å kommentere saken overfor bt.no.

Vurderer å ta saken videre

Klesbransjen er ikke blant fokusområdene til Forbrukerombudet, men Thon utelukker ikke at Forbrukerombudet vil gå videre med saken.

– Hvis vi får mange klager, kan det hende vi tar opp saken, sier Thon.

Hva synes du om markedsføringen? Si din mening her.

TILBUDSSHOPPING: Venninnene Annette Hjørnevik (t.v.) og Ina Hernar synes det er rart at dagstilbudet på Cubus faktisk varer i tre dager. - Man kjøper jo mer når man tror det er et dagstilbud, sier Hernar.
BORGHILD BERGE
TREDAGERSTILBUD: «Kun i dag» er egentlig tre dager på Cubus Sundt.
BORGHILD BERGE