Toget var ute på testkjøring. Statens havarikommisjon for transport opplyser at farten var på 135 kilometer i timen da bremsene ble koblet inn.

Fartsgrensen er 130 kilometer i timen på en forholdsvis ny rettstrekning før der avsporingen skjedde, men går ned til 70 når toget kommer over på eldre skinnegang i en kurve. Toget sporet av 50-60 meter etter stedet der farten skal senkes. Varselet om nedsatt hastighet står 1.200 meter før dette punktet.

Undersøkelsene har vist at toget flyttet seg 340 meter i løpet av de 11 sekundene det tok fra bremsene ble koblet inn og til toget sto stille.

Det var fem personer om bord i testtoget. Alle ble skadet i avsporingen, men skadene var ikke alvorlige.

Toget var ett av de nye sveitsiske Flirt-togene, som etter planen skulle settes i trafikk på lokal— og intercityruter i slutten av februar, men denne prosessen er stanset inntil videre. NSB har kjøpt 50 Flirt-tog, og rundt ti av dem er levert hittil.