KJETIL OLSEN

Det hevdet 39-åringen fra Solør i Hedmark i retten i dag.

Han innrømmer derimot at han fraktet to Ford-er av typen Excurison, som han hadde stjålet, fra Stavanger til Oslo — på oppdrag fra David Toska.

39-åringen forklarte at han brukte et vogntog han selv hadde stjålet noe tidligere, og som han pleide å frakte blant annet stjålet diesel med.

Men nå var det altså David Toska som trengte hjelp til ransforberedelser. 13. mars satte Schumann kursen for Stavanger, ifølge sin egen forklaring i formiddag.

Underveis fikk han mistanke om at vogntoget eller bilene han fraktet, var overvåket med såkalt GSM-sporing.

— Jeg trodde det kunne være sporing, og var bekymret, fortalte Schumann, som på det tidspunktet hadde anskaffet seg utstyr til å avsløre slik sporing fordi han holdt seg skjult for politiet.

Også etter at Ford-ene ble levert på en adresse i Stavanger, var han bekymret, noe han skal ha fortalt Toska. I det kommende døgnet bygget bekymringen seg opp.

— Jeg fikk panikk, fortalte 39-åringen i retten i dag. Han hevder at han deretter kjørte den stjålne lastebilen rett tilbake til Oslo, og at han satte fyr på den der.

Deretter skal han ha kjørt tilbake tilbake til Stavanger i en stjålet Volvo V70, som sto på Gardermoen. Vel fremme i Stavanger avtalte han møte med David Toska.

— Jeg fortalte hva som hadde skjedd, at jeg hadde satt fyr på lastebilen fordi jeg hadde hatt en positiv sporing. Jeg sa også at jeg ikke var interessert i at Ford-ene skulle brukes i noe ran, forklarte Kjell Alrich Schumann.

— Jeg sa også at jeg var uaktuell i ranssammenheng, og at bilene måtte fraktes tilbake til Oslo, la han til.

Ford-ene ble fraktet til Oslo, ifølge Schumann - den ene av Toska eller en medhjelper, den andre av Schumann selv.

I Oslo skal Schumann ha parkert Ford-en han kjørte, på Frogner. Schumann skal ha hatt flere stjålne biler i Oslo-området på den tiden.

SCANPIX