Sparepakken som dansk TV 2 først meldte om søndag, skal presenteres når SAS mandag klokka 8 legger fram resultatet for tredje kvartal, fire dager på overtid.

Kuttplanen innebærer at 1.000 ansatte får sparken og lønnen til de gjenværende ansatte blir slanket med 15 prosent. Besparelsen beregnes til 2,6 milliarder kroner. Selskapet skal dessuten selge eiendeler for like mye.

Deling

Etter det Dagens Næringsliv kjenner til, er kutt— og salgsplanen godkjent av bankene, men de ansatte må akseptere kuttene før bankene bidrar med nye lån. Det betyr at de ansatte i ytterste konsekvens kan velte hele spareplanen, noe som kan føre til at flyselskapet går konkurs. Dermed er de ansatte satt under et voldsomt press.

SAS har i dag 4,7 milliarder svenske kroner i tilgjengelig kreditt som utløper til sommeren. På grunn av skjerpede krav til solide banker i kjølvannet av finanskrisen er det lite fristende å låne ut store summer til et flyselskap i turbulens. Løsningen blir derfor at bankene deler på engasjementet med den svenske, danske og norske staten, skriver avisen. Statene eier til sammen 50 prosent av SAS.

Ifølge Dagens Næringsliv kommer et slikt syndikat ikke i konflikt med EUs forbud mot statsstøtte, ettersom statene opptrer som en kommersiell bank og tar samme risiko.

Grønt lys

Søndag ga dessuten EU de tre regjeringene grønt lys for å stille statsgarantier for banklånene til SAS, skriver Dagens Industri.

De skandinaviske regjeringene leverte en uoffisiell søknad om å gi statsgarantier fredag før helgen. Ifølge Dagens Industri har partene kommet fram til en løsning som i prinsippet er et forhåndsløfte om et klarsignal.

Ettersom situasjonen for SAS er svært kritisk, tar ikke de skandinaviske regjeringene sjansen på å få et nei fra EU. Først når man har kommet fram til en løsning som EU vil godkjenne, leverer regjeringene inn den formelle søknaden, skriver avisen.

- Skader SAS

Den svenske avisen Expressen skrev søndag at en SAS-konkurs er nært forestående, noe flere avviser.

— Det er ikke slik at man faller utfor stupet mandag morgen, og at alle flyginger stoppes. Man har kontroll på situasjonen, men må gjennomføre denne nødvendige snuoperasjonen for å bli konkurransedyktig, sier en kilde til Aftenposten.

Andre kilder sier at konkursspøkelset kan være dratt fram av SAS-ledelsen for å legge press på fagforeningene om å godta lønnskutt og nedbemanninger.

Men selv om konkursfaren ikke skulle være overhengende for SAS, rammer spekulasjonene selskapet uansett, mener BI-professorer.

— Dette er en horribel situasjon å være i for et selskap, en situasjon de ikke kan vinne. Det er ikke til å unngå at dette skader selskapet, sier BI-professor Peggy Brønn.

Nekter

Mange ansatte reagerte søndag sterkt på ryktene om oppsigelser og kutt og kalte planene uakseptable.

— Nok er nok. Vi er ikke villige til å gå med på en lønnsreduksjon på en kvart prosent en gang, de ansatte har strukket seg lenge for å hjelpe selskapet. Nå må vi sette en grense, sa leder i SAS' personalklubb Asbjørn Wikestad til NTB.

Styremedlem Jean Pierre Schomburg i SAS' kabinforening Cabin Attendents Union er enig.

— Holdningen er at det som er lagt fram i mediene, ikke er akseptabelt, sa Schomburg i SAS til Ritzau.