KRISTINE HOLMELID

KJERSTI MJØR

Ikke var det spesielt godt med snus heller, mener jentene.

Nå sitter de lørdag ettermiddag med røyken på en benk på Torgallmenningen, og har tenkt å holde seg til den.

Alle tre har prøvd snus noen ganger på fest, og kommentarene haglet. Både gutter og jenter kommenterte hvor udelikat det var.

På MIX BT-hjørnet sier daglig leder Fredrik Dahl at han selger mer snus til jenter enn før.

— Dette er favoritten til jentene. Små, hendige og greie å ha i vesken, sier han, og viser frem en liten, lilla eske.

«Mocca mint» står det på designerlokket. «Damesnus» kaller Dahl det.

— Etter at røykeloven kom, kjøper stadig flere jenter snus. De gidder ikke gå ut og røyke, sier han.

— Snus blir gjerne fremstilt som det sunne alternativet til røyk. Jeg tror det gjør at noen prøver, tror Ane Moe (22).

Hun og Elisabeth Ingebrigtsen (21) slapper av utenfor Kvarteret med kaffe og avis. De har ikke troen på en snustrend blant jenter, selv kjenner de bare noen få som snuser.

De tror heller at snusimportørene er gode på markedsføring og flinke til å bruke media. Små, pastellfargede snusbokser i butikkene skal lokke jentene til å mene at snus er «in», tror de. Elisabeth tar seg en pris en sjelden gang.

— Første gangen gikk jeg nesten i bakken, det var så sterkt, flirer hun.