— Det er det for liten befolkning til. Unntaket er om du blogger om noe annonsørene er villig til å betale mye for, sier førsteamanuensis i strategi ved Handelshøyskolen BI, Espen Andersen.

Han forsker blant annet på internettøkonomi og har selv to blogger.

— Jeg la inn annonser på siden min for å se hvordan det gikk. Jeg tjente 100 dollar på ett år, noe som ikke er så mye. Men inntektene vil variere ut fra hva du skriver om. Spesialiserte blogger får mer presise annonser, sier han.

Annonsering på privatpersoners nettsider blir stadig mer interessant for næringslivet, ifølge Andersen.

— Der treffer man et publikum som er interessert i et spesielt emne.

Han anbefaler de som ønsker å nå ut til et størst mulig publikum å skrive på engelsk.

— Og helst skulle du ha begynt for seks år siden. De fleste kjente bloggerne har holdt på lenge. I dag er det kanskje rundt 200 bloggere på verdensbasis som virkelig tjener penger på det.

For å lykkes med kommersiell blogging, må du legge mye energi i å holde leseren interessert, mener han.

— Du må skrive om noe som mange bryr seg om. Du må skrive så bra og provoserende at mange diskuterer siden din, og lager pekere til den. I tillegg må du skrive så ofte at folk føler de må sjekke ut bloggen hver dag, sier Andersen, som tror moteblogging er et av områdene som kan gi mange lesere.

Han tror det vil bli mer vanlig at privatpersoner tjener på bloggene sine.

— Selv om det ikke vil gi nok inntekter til å leve av det, vil noen kunne tjene litt på det.