— Ting tar tid, og det er mulig skipet vil bli liggende på stedet i flere uker, sier vaktleder Rune Bergstrøm i Kystverket til NTB.

Rederiets bergingsselskap Buksér og Berging jobber med en plan for å berge båten. Planen ventes å være klar enten søndag kveld eller mandag morgen. Deretter skal Kystverket sammen med Sjøfartsdirektoratet gjennomgå planen for å finne ut om den er god og gjennomførbar.

— Det viktigste er at det ikke begynner å lekke olje, sier Bergstrøm.

Han forteller at det ikke er funnet hull i oljetankene.

— Så sånn sett er situasjonen positiv, sier vaktlederen.

Tar inn mye vann

Bergstrøm forteller at utfallene av bergingsplanen kan være mange. Om skipet tømmes helt eller delvis for olje i forbindelse med bergingsarbeidet er for tidlig å si. Når planen er godkjent, kan bergingsarbeidet starte omtrent umiddelbart.

Celina tar inn mye vann.

— Vi pumper like mye vann ut som det kommer inn for å holde skipet stabilt, sier Bergstrøm.

Han betegner situasjonen som komfortabel.

Mange hull

— Skipet gikk på grunn i stor fart, det er mange hull og man kommer ikke til over alt. Dykkere tettet en del småhull med treplugger lørdag og fortsetter tetting med magnetmatter, sier vaktlederen.

Kystverket har beholdt alle sine oljevernressurser i området, og Kystverkets overvåkingsfly sjekker området.

Det 123 meter lange skipet var på vei fra Måløy da det grunnstøtte ved Gangsøy i 20.30-tida fredag kveld. Det hadde cirka 265 kubikkmeter tungolje og cirka 65 tonn diesel om bord. Skipet har dessuten 165 konteinere om bord, innholdet er for det meste frossenfisk og gjødsel.

Det var 14 personer om bord da Celina gikk på grunn, og ti av dem ble evakuert. De siste fire ble igjen for å arbeide om bord. Ingen ble skadd i grunnstøtingen.

Skipet er registrert på Antigua og Barbuda og ingen av mannskapet om bord var norske.

- Må bruke los

Fredagens grunnstøting hadde ikke skjedd med los om bord, mener Bellona. Miljøstiftelsen kritiserer regjeringens håndtering av losordningen, og mener grunnstøtingen og faren for en oljekatastrofe kunne ha vært unngått.

— Dette er en brukerfinansiert tjeneste. Staten er gjerrige på utenlandske redere sine vegne, sier fagrådgiver Sigurd Enge i Bellona til TV 2.

Han er blant annet kritisk til at det blir gitt stadig flere dispensasjoner fra losplikten.

Bellona mener losordningen må endres for å bedre sikkerheten langs norskekysten. Organisasjonen mener man får mer igjen for pengene ved å investere i preventive sikkerhetstiltak til sjøs, enn hva prisen for opprydding kan bli.

— All statistikk tilsier at faren for ulykker går ned med los om bord, sier Enge.