• Dette er ikke hyggelig for oss, sier teknisk direktør Jan Erik Trondseth ved Fosen Mek. Verftet i Rissa ferdigstilte M/S «Midnatsol» så sent som i mars i år og garanterer fremdeles for skipet.

«Midnatsol» har garanti i ett år etter levering, og for et allerede økonomisk presset verft er det av stor betydning å få klarlagt at maskinhavariet ikke skyldes en konstruksjonsfeil som verftet må svare for.

-.Det er klart dette er viktig for oss, sier Trondseth, som umiddelbart tok kontakt med Troms Fylkes Dampskipsselskap (DFDS) da han hørte nyheten om havariet i går tidlig.

Mye elektronikk

— Hvordan kan det være mulig at et helt nytt skip totalhavarerer på denne måten?

— Veritas har jo godkjent båten. Men det er mye som kan være årsaken til at kjølesystemet sviktet. Med så mye elektronikk som disse nye skipene har, kan teoriene være mange. Det kan ha vært en feil både i pumpe/rør, elektronikk, og håndtering av skipet, sier Trondseth.

Ifølge direktør Martin Solnes i selskapet Wärtsilä Norway, som har driftsansvaret for skipet, er manglende kjøling av fremdriftsmaskineriet årsaken til at propellene stoppet. Solnes' teori overfor TV2s nettavis tidlig i går var at kjøleanlegget brøt sammen etter at det var kommet luft inn i det.

— Høy sjø er blitt nevnt som en mulig årsak til at kjølingen stoppet. Men en hurtigrute må kunne tåle grov sjø?

— «Midnatsol» har jo vært gjennom mye uvær i det siste, men en kan ikke helt avvise dette som årsak. Når bølgene går ti meter høye, kan mye skje, sier Trondseth, som regner med at årsaken til havariet er klart mandag morgen.

Jobber på spreng

I går ettermiddag og kveld arbeidet representanter fra Sjøfartsmyndighetene, Det Norske Veritas, samt teknikere fra rederiet på spreng for å få klarlagt årsaken til at begge propellene stoppet og var ute av drift i to timer.

Ifølge kaptein Arild Hårvik har skipets fremdriftsmaskineri to anlegg som begge blir avkjølt av samme kjølesystem.

Teknisk direktør Jan Erik Trondseth ved Fosen Mek. understreker imidlertid at det skal være muligheter for å separere kjølingen av de to motorene, slik at de skal kunne fungere hver for seg. Hvordan det kunne skje at begge propellene koblet ut, er foreløpig en gåte både for rederi og verft.

— Det kan være en liten feil, problemet er å finne den, sier Trondseth.

Søsterskipet i fart

Fosen Mek. Verksted har også bygget «Midnatsols» søsterskip. M/S «Trollfjord», som ble bygget i 2002, var nylig inne på Kvithyll på service for å få utbedret en skade, men Trondseth understreker at dette ikke kan ses i sammenheng med «Midnatsols» problemer.

— «Trollfjord» skiftet en undervannsdel på propellen, forteller han.

TFDS-direktør Arne Trengereid vil ikke ta «Trollfjord» ut av fart som følge av søsterskipets havari.

— Vi har ingen grunn til å trekke noen parallell slutning i forhold til «Trollfjord». Men når årsaken til havariet er klar, vil vi også dobbeltsjekke «Trollfjord», sier Trengereid til Adresseavisen.

Frykter ikke renommé

Administrerende direktør ved Fosen Mek, Anna Synnøve Bye, hørte nyheten om havariet grytidlig i går morges.

— Jeg hørte nyheten på radio allerede klokken seks, forteller Bye. Hun frykter ikke at havariet av det splitter nye skipet vil ha noen betydning for Fosen Mek. sitt renommé.

— Nei, jeg håper da ikke det. Jeg har forstått det slik at problemet lå i hovedmotoren. Vi produserer ikke hovedmotorer, sier Bye.