TORE SEVHEIM

Kari Huseby i sosial— og Helsedirektoratet sier de ikke kjenner til liknende annonser i Norge tidligere.

— At det ikke er helsemessig forskjell på milde og vanlige sigaretter har vært kjent i flere år. Forbudet mot å merke milde sigarett som light-sigarett kom for et års tid siden. Vi undrer oss på hvorfor Philip Morris har denne kampanjen akkurat nå, sier hun.

- Vrir seg unna loven

Eivind Moe er konsulent i reklamebyrået Try. Han mener Philip Morris vrir seg unna lovforbudet mot tobakksreklame for å vinne moralsk tillit hos kundene.

— De prøver å fiske i et marked. Det kan overhodet ikke diskuteres om en annonse er reklame eller ikke. Dette er en omgåelse av regelverket.

Moe tror ikke annonsen kommer til å øke det totale sigarettsalget.

— Hensikten kan være å få sympati ved å være ærlig. Det kan føre dem i et mer positivt lys i forhold til andre tobakksprodusenter. Annonsen kan kanskje føre til at det blir solgt mindre sigaretter totalt, men mer av Phillip Morris sine merker. Spørsmålet er hvorfor de ellers skulle gjøre det, sier han.

Vil vurdere lovligheten

Sosial- og Helsedirektoratet skal vurdere om reklamen strider mot forbudet om tobakksreklame. Asbjørn Kjønstad er professor i jus på Universitetet i Oslo, og han tror ikke annonsen vil komme under reklameforbudet for tobakk.

— Man kan lure på formålet med annonsen, og det er et kinkig spørsmål. Det er en annonse som har korrekte opplysninger. Det er heller ikke brukt noen klare salgsfremmende metoder. Det er ikke ulovlig å skaffe seg et positivt image, så lenge en ikke anbefaler tobakksvarer, sier han.

Kjønstad tror heller ikke annonsen vil få noen juridisk betydning i eventuelle søksmål mot bedriften, men synes innrømmelsen kom sent.

— Hvorfor har de ikke sagt dette før? I mellomtiden har de fått folk til å tro at milde sigaretter er mindre farlige. Jeg vet om mange som gikk over til light-sigaretter istedenfor å slutte. Men jeg tror ikke du får med domstolene på dette, sier han.

- Folk forventer det av oss

Philip Morris på sin side sier at det kun ligger edle motiver bak kampanjen, og at det er ment som viktig informasjon.

— Vi gjør det ikke for å fremheve oss selv, men fordi omgivelsene forventer det av oss, sier Johan Thor, informasjonssjef for Philip Morris i Skandinavia.

Han forstår at folk er skeptiske til annonsen, men forstår ikke at det blir sett på som reklame.