Kundene våre er ikke en homogen gruppe. Vi har alt fra nyetablerte par til de meget etablerte. Men et fellestrekk er nok at dette er mennesker med mer enn gjennomsnitts utdannelse, sier Hervold.

Ifølge Hervold har MøbelGalleriet ikke merket så mye til de økonomiske nedgangstidene. — Det har heller ikke vært noe ekstremt fall i prisene fra produsentene.

— Hva er det som bestemmer prisen på en sofa til 40.000 kroner, for eksempel?

— Leverandørene opererer med veiledende priser. Det er egentlig ikke anledning til å selge møblene under en viss minstepris. Ut over dette, er kvaliteten det helt vesentlige. Man får fortsatt hva men betaler for. Stoffkvalitet, slitestyrke, fargeekthet, materialutvalg. Slikt betyr mye for enkelte kunder.

— Det er nemlig en sammenheng mellom pris og kvalitet, uansett hva de rimeligere butikkene hevder. Vi kan dessuten tilby en helt annen personlig oppfølging.

— Tror du at noen kunder handler hos dere nettopp fordi det er dyrere?

— Jeg skal ikke avvise at det finnes slike kunder. På samme måte som noen er villige til å betale mer for et bestemt bilmerke eller bestemte klær. Men for de aller fleste er det kvaliteten de er ute etter, sier Hervold.

Noen er også villige til å betale godt for å skaffe seg et originalt møbel fra en av de kjente designerne; som le Corbusier eller Arne Jacobsen.