— Det er pinlig for både Veritas og oss. Vi legger oss helt flate for kritikken, sier Rune Teisrud til Bergens Tidende.

Den omstridte Regatta Thermo Cruise redningsvesten er testet av produsenten, Veritas og Sjøfartsdirektoratet. Vesten ble godkjent, men britiske sjøfartsmyndigheter testet den, og funnene førte til at godkjennelsen ble trukket tilbake i hele EU-området.

Britene pekte på to hovedsaker; at snuegenskapene var for dårlig og at vesten ikke klarte fribord-testen - det vil si antall centimeter fra munnen og til vannoverflaten når en person ligger på ryggen i vannet. Reglene sier at det skal være minst 12 centimeter fra munn til vannoverflate.

Britene trakk godkjennelsen av vesten 1. august i fjor, men så sent som i mars i år holdt Det Norske Veritas og Sjøfartsdirektoratet fast på at testene var gode nok og at det ikke var grunn til å trekke godkjennelsen.

Men 14. juni ble en ny test utført av Sintef i Trondheim. Da ble det oppdaget at vestene ikke tilfredsstilte kravene til hodevinkel i stabil flytetilstand og avstanden mellom munn og vannoverflate.

— Vi har gått gjennom testene som ble utført, og vi har nå funnet ut at vestene ikke ble testet for dette, verken av Veritas eller oss, sier sjøfartsdirektør Teisrud.

Han sier at grunnen var at de prioriterte de termiske egenskapene til vesten, men erkjenner samtidig at regelverket er klokkeklart når det gjelder både fribord og hodevinkel.

— Det skal testes. Nå må vi sørge for at dette ikke gjentar seg i fremtiden, sier han.

STRYK: Redningsvestane som blant andre matros Kurt Idar Igland (biletet) har om bord på «Fjordprins» vert dømt nord og ned av EU-kommisjonen.
Foto: Rune Sævig