.Dr. Ian Walker fra University of Bath i Storbritannia har gjennomført en rekke eksperimenter med fare for eget liv. Utstyrt med et ultralydapparat som målte avstanden til passerende biler nøyaktig, la han ut på risikoferd langs landeveiene iført forskjellig utstyr, skriver forskning.no.

To ganger ble han truffet, en gang av en buss og en annen gang av en lastebil. Begge gangene bar han hjelm.

Resultatene viste at passeringene i gjennomsnitt skjedde 8,5 centimeter nærmere når han brukte hjelm.

Walker mener at bilistene beregner sikkerhetsmargin ut fra hvordan syklisten ser ut. Hvis bilisten ser et offroad-fantom i «spyfluedrakt», vil han forutsette at syklisten er skjerpet og ikke vingler ut i veien.

Som en del av eksperimentet utstyrte han seg med parykk for å ligne en kvinne. Da bøyde bilistene unna, og ga ham 14 centimeter klaring.

Undersøkelsen viste at lastebiler og busser var verstingene. De sneiet tettest inntil den modige trafikkpsykologen. Hvite kassebiler tok også sjanser og passerte 10 centimeter nærmere enn personbiler.