3.840 kubikkmeter råolje lekket ut i sjøen da lasteslangen ble revet av. Eksperter som Stavanger Aftenblad har snakket med hevder at det på forhånd ble advart mot å bruke gummislangen under vann.

– Slangen ble opprinnelig designet og utviklet for å brukes over – ikke under – vann, sier Kjell Mork til Aftenbladet.no. Mork var med på å installere undervannssystemet på Statfjord A i 1986.

Ble advart

En anonym kilde hevder Statoil-ledelsen ble advart både muntlig og skriftlig mot å bruke Dunlop-slangene under vann, og at man i stedet skulle velge dyrere coflexip-slanger til dette formålet.

– Gummislangene er ikke designet for å brukes slik de er blitt brukt på Statfjord A, sier han.

Både Kjell Mork og den anonyme kilden mener gummislangen som ble ødelagt ikke tåler trykkbelastningen like godt som de mer robuste slangene.

Avviser

StatoilHydro bekrefter at slangen som ble revet av er av merket Dunlop, men avviser at den ble brukt på feil måte.

– Slangene er produsert og installert i henhold til Statoils spesifikasjoner, sier pressetalsmann Gisle Johanson i StatoilHydro.

– De er designet og utviklet for å kunne brukes under vann, sier han.

StatoilHydro