I løpet av dagen ble 16 av flyene gjennomgått på nytt og godkjent av Luftfartstilsynet mens de fire siste etter planen skulle være klare tirsdag kveld.

– Luftfartstilsynet mener saken er alvorlig fordi tilsynet ikke vet hva som er korrekt i informasjonene fra flyselskapet. Systemet for kvalitetssikring i Norwegian har sviktet, sier informasjonsdirektør Anna Brandal i Luftfartstilsynet til NTB.

Formell feil

Informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian sier selskapet nå gjennomgår sine rutiner for å sikre at noe lignende ikke skal skje igjen.

Hun opplyser at en av de mest erfarne teknikerne i selskapet ved overgang fra ett datasystem til et annet fikk innlagt feil dato for utløpet av sitt sertifikat. Teknikeren har fulgt alle kurs og oppdateringer i perioden, men det formelle med sertifikatet har dessverre ikke vært i orden, sier Ellingsen. Derfor må de arbeidene han har gjort i perioden uten gyldig sertifikat ettersjekkes.

Direktør Brandal i Luftfartstilsynet mener både selskapet og teknikeren selv burde ha sørget for at sertifikatet var i orden. Dette viktige dokumentet skal fornyes hvert femte år, og det er ikke bare en formsak at sertifikatet hans var ugyldig, mener Brandal.

Hvem oppdaget det?

Hun opplyser at det var Luftfartstilsynets tekniske avdeling som oppdaget at teknikeren manglet gyldig sertifikat og at saken startet der.

Det er ikke Norwegian enig i.

– At det formelle sertifikatet ikke var i orden ble oppdaget av Norwegian selv, sier Ellingsen. Uansett vil selskapet nå foreta en gjennomgang av rutinene.

Intermessoet har ikke fått store konsekvenser for flytrafikken. Det har bare vært noen få forsinkelser. Tirsdag ettermiddag lå punktligheten på Gardermoen på 82 prosent.

Det viser at flyene heldigvis ikke er blitt satt på bakken, bare kontrollert på nytt, sier Ellingsen.

18 fly fra Norwegian er beordret på bakken etter rutinesvikt ble avdekket. Bildet er kun en illustrasjon.