— En aktuell reklameplakat kan for eksempel si: "Når skiftet du undertøy sist" eller "«Ikke tøy strikken", sier markeds-koordinator i Dovre JBS, Eva Finseth til BT.

Hun utelukker ikke at Dovre JBS, som produserer herreundertøy, vil spre sitt underbuksebudskap til Bergens menn på fremtidige reklamefinansierte toaletter i kommunen.

Som man spør får man svar

Bakgrunnen for Dovre JBS sin offensiv er resultatene av en undersøkelse gjennomført av ACNielsen Norge på oppdrag av undertøysprodusenten.

— Vi ville finne ut mer om undertøysmarkedet. Det har vi på godt og vondt, sier Finseth.

Svarene 1000 norske menn og kvinner ga i spørreundersøkelsen avdekket skitne undertøysvaner blant den mannlige halvdelen av det norske folk.

Skitne truser på høyt utdannede

Hele syv prosent av mennene og seks prosent av kvinnene sier de skifter undertøy en gang i uken eller sjeldnere. I denne gruppen er det flest personer med høyere utdanning.

Men det er på det rene at det store flertallet av de spurte, 65 prosent, seier de skifter undertøy en gang om dagen. De single mennene skifter oftere enn dem i parforhold. Og dersom din kone alt ikke har sagt det til deg - kvinner foretrekker menn med tettsittende boksershorts - helst en ren en.