• Personstrid selger, mener medieprofessor Jostein Gripsrud. Han savner en dekning av konfliktene i Arbeiderpartiet som bidrar til forståelse, ikke misforståelse.

GUNNAR WIEDERSTRØM

— Partiet blir mer og mer frustrert, politikken forsvinner og mediene bidrar til å utdype personstriden. Det er «gefundenes fressen» for mediene som selger flere aviser og får flere seere og dermed høyere reklameinntekter.

Dokumentar selger

Markedsføringen av dokumentaren «KameratAr» i TV 2 mener Gripsrud har vært prima. En nyhet ble sluppet dagen før sending, alle avisene grep fatt i den.

— Dette er slik de gjør det både i TV 2 og NRK. Man plukker ut en original nyhet og bruker denne til å promotere programmet. Takket være balladen det skaper får TV 2 mange seere og høyere reklameinntekter.

— Kan ikke denne måten å forhåndsannonsere dokumentarer på bidra til å feilvinkle medienes dekning av det Jagland sa og mente?

— Det kan det, men i dette tilfelle mener jeg forhåndsinnslaget og avisenes oppfølging var dekkende. For meg var essensen i programmet Jaglands utsagn om at «den store kommunikatoren fikk 25 prosent mens jeg fikk 35 prosent». Som om det var Jagland folket stemte på.

Ikke sexy

Gripsrud mener personvinklingen i mediene bidrar til å tilspisse personkonflikter. Konflikten i Arbeiderpartiet er et resultat av personstrid, politisk uenighet og ulike miljøer i partiet som står mot hverandre. Men i mediene forenkles dette til bare å være en personstrid. Det som er slående er den manglende interessen for å se problemene i Arbeiderpartiet i sammenheng med utviklingen i samfunnet.

— Nå handler det bare om hvem som ikke liker den og hvem som kommer med bakholdsangrep på den. Det handler om dritt og drittkasting. Dagbladet kalte det for gjørmebryting. Det pleier å være noe sexy, men dette er ikke mye sexy. Det vil nok partiet kunne merke i fallende oppslutning.