Rundt 30 prosent av skolelederne i Norge anser dette for å være et problem, viser Teaching And Learning International Survey (TALIS), en ny OECD-undersøkelse av viktige forhold for undervisning og læring.

I rapporten som ble presentert i Oslo tirsdag, var det ikke bare lærerne som fikk «sitt». Rektorene måtte også tåle sterk kritikk for sitt lederskap. Analysen tyder på at lærerne på ungdomstrinnet ønsker hyppigere tilbakemeldinger på jobben de gjør.

– OECD-undersøkelsen viser at Norge kommer dårlig ut når det gjelder tilbakemeldinger til lærerne. Det virker som det er en kultur i norsk skole, og kanskje til og med et norsk kulturtrekk, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Petter Skarheim.

– Det kan se ut som at en evalueringskultur med formål å forbedre resultater, er svakere utviklet i Norge enn i andre land, sier han videre.

Lederen i Utdanningsforbundet, Helga Hjetland, mener det er bekymringsfullt at så mange lærere sier de ikke får tilbakemeldinger på den jobben de utfører.

– Vi må ta dette på alvor. Det er en tankevekker, sier hun.

Lite samarbeid Også Elevorganisasjonen er opptatt av et bedre forhold mellom rektorer og lærere ved skolen.

– Resultatene fra undersøkelsen viser at lærere i Norge og de andre deltakerlandene ikke samarbeider i særlig stor grad, og at rektor ikke tar del i den pedagogiske utviklingen på skolen, sier lederen for Elevorganisasjonen, Håvard Vederhus.

– Det er et problem vi deler med resten av deltakerlandene, og her må det vurderes tiltak som sikrer at lærerne har mulighet til å samarbeide og utvikle seg i fellesskap. Hvis Kunnskapsløftet legger opp til et lærersamarbeid som ikke er utviklet godt nok, har vi et problem, mener Vederhus.

Tro på egne evner Rapporten viser samtidig at norske lærere er i særklasse med hensyn til trivsel, og at de har stor tro på egne evner til å gi elevene en førsteklasses utdanning.

Undersøkelsen viser at samarbeidsklimaet mellom elevere og lærere, sett fra lærerens ståsted, er bedre i Norge enn i noen av de øvrige landene i TALIS-rapporten.

TALIS-rapporten sammenligner i undersøkelsen hvordan lærere og rektorer på ungdomstrinnet opplever sin hverdag. Norge har sammen med 22 andre land deltatt i undersøkelsen.

2.458 lærere og 153 rektorer fra 156 norske skoler har svart på spørsmålene som har lagt grunnlag for rapporten.

Hva mener du? Si din mening her.

ERLEND AAS/SCANPIX