Han medgir likevel at det var en dramatisk situasjon som oppstod da de kraftige rystelsene tvang flygerne til å gå ned. En nødlanding på vann kan fort få et fatalt utfall, hvis helikopteret vipper over og synker.

— Flygerne stod overfor den vanskeligste situasjonen man kan tenke seg i et helikopter. De måtte foreta en avveining om det var forsvarlig å gå til land, eller om de skulle nødlande. Heldigvis gjorde tankskipet valget lettere, sier Nagell.

Bergensfirmaet Nutec arrangerer redningskurs for oljeansatte, der nødlanding med helikopter er en viktig del av øvelsene. Daglig leder Borge Hognestad forteller at værforholdene er svært avgjørende for at en nødlanding på havet skal gå bra.

– I smul sjø vil helikopteret kunne holde seg flytende lenge. Det er utstyrt med flyteutstyr og redningsflåte. Dersom helikopteret tipper rundt, er det langt mer dramatisk. Da er det viktig å ha trent seg på forhånd, sier Hognestad.

Men det er kun Statoil, Shell og Esso som har gjort evakueringskurs obligatorisk for sine ansatte - og selv innen disse selskapene gjøres det ofte unntak fra regelen.