SV-leder Kristin Halvorsen er i ferd med å bli en landstante, et nummer mindre enn landsmoder Gro. På grunn av hennes innsats er SV kåret til valgkampvinner av Geelmuyden. Kiese.

Kommunikasjonsbyråets konklusjon var neppe overraskende, etter SVs framgang og Kristin Halvorsens sanking av femmere på terningkastene etter TV-debatter.

— I den stadig mer forvirrende politiske situasjonen uten svar på hvem som skal styre landet etter valget, framstår SV og Kristin Halvorsen som tydelige og offensive, sa Øyvind Johnsen i Geelmuyden. Kiese da han kåret vinneren.

Johnsen er tidligere generalsekretær i Amnesty International og utenriksredaktør i Dagsavisen. Kommunikasjonsbyrået har vurdert valgkampmateriell, partienes egen strategi, partitoppenes TV-innsats og valgkampdekningen i Aftenposten, Dagsavisen, Dagbladet og VG. Alle partier unntatt Ap fortalte om sin strategi.

TV-innsats

Øyvind Johnsen understreker at det særlig er Kristin Halvorsens innsats på TV som gjør at SV kåres til valgkampvinner. Halvorsen har overtatt Carl I. Hagens rolle med å snakke så folk forstår, mener han, og sammenligner henne med Gro Harlem Brundtland:

— Før var hun mer spent og innbitt. Nå har hun stor ro og selvtillit. Det er samme utvikling som Gro Harlem Brundtland hadde da hun ble landsmoder, men Kristin Halvorsen kan kanskje kalles landstante eller landssøster, sier Johnsen.

Kristin Halvorsen selv forsikrer at hun ikke bruker medierådgivere, blant annet fordi det raskt vil bli avslørt hvis hun forsøker å framstå som en annen enn den hun er.

— Vi har lagt stor vekt på å snakke om oss selv, ikke rakke ned på andre, sa hun da hun fikk diplom på begge målføre fra Geelmuyden. Kiese.

Enoksen taper

Senterpartiet kåres til valgkampens taper, og partileder Odd Roger Enoksen får en knusende dom. Partiet mangler både en stor sak og en stor leder, mener Geelmuyden. Kiese.

— Enoksen har prøvd å blåse liv i EU-debatten uten å lykkes. Dette oppfattes ikke som aktuelt og viktig av velgerne, sier Øyvind Johnsen.

Han mener Odd Roger Enoksen framstår svært dårlig i TV-debatter:

— Enoksen er defensiv, utydelig, sur - helt uten TV-sjarm, sier Johnsen.

Ap og Stoltenberg

20 i stil, null i innhold. Slik kan Arbeiderpartiets valgkamp oppsummeres i Geelmuyden. Kieses analyse.

Kommunikasjonsrådgiverne mener at statsminister Jens Stoltenberg er en glimrende kommunikator og TV-debattant, men at han mangler et godt budskap.

— Han har problemer med historien han skal fortelle. Alle spørsmål blir besvart med "budsjettbalansen". Det holder ikke å være en god kommunikator hvis du ikke setter dagsorden med saker som er viktige for store grupper av mennesker, sier Øyvind Johnsen.

De andre partiene

Høyre er en god nummer to i Geelmuyden. Kieses rangering. Høyre hadde et godt og klart budskap om skatt og skole, men klarte bare å gjennomføre første runde. Det sviktet i gjennomføringen, spesielt i TV-debattene.

— Men budskapet har grobunn blant så mange velgere at Høyre ser ut til å gjøre et meget godt valg, mener Geelmuyden.Kiese.

KrF har hatt som strategi å satse på Kjell Magne Bondeviks popularitet, men har ikke lykkes fullt ut. Partiet sliter med å forklare vaklingen mellom ulike regjeringsalternativer.

Frp har vært blant de minst synlige i valgkampen, og Carl I. Hagen karakteriseres som en "blek skygge" av sitt tidligere jeg. Partiet har klart å få fram sitt hovedbudskap om å bruke mer oljepenger, men det posisjonerer ikke partiet godt nok i forhold til de andre partiene.

Venstre mangler et hovedbudskap, men klarer seg brukbart ved hjelp av gode kommunikatorer som Odd Einar Dørum og delvis Lars Sponheim, mener Geelmuyden.Kiese.

TAPTE: Senterpartiets leder, Odd Roger Enoksen.