Revne erkjente under sjøforklaringen i Molde fredag langt på vei at han hadde ansvaret for den situasjonen som oppsto. Sjarken «Skarbak» kom inn fra hans styrbord (høyre) side, og «Doris» hadde dermed vikeplikt etter sjøveisreglene.

Slik han forklarte seg i Romsdal tingrett fredag, var «Doris» låst, og det var bare «Skarbak» som kunne forhindre et sammenstøt.

I kollisjonen utenfor Bud like før klokka 19.20 mistet Finn Bertram Evensen fra Bø i Vesterålen livet. Han var på vei hjem etter makrellfiske i Nordsjøen, og var alene om bord i «Skarbak».

I retten fulgte Evensens to sønner, Eindride Lauritzen og Daniel Nygård, forhandlingene.

Var presset

«Doris» kom fra Rotterdam og hadde akkurat skiftet kurs inn mot Bud og Elnesvågen. Skipet hadde en fart på 16,2 knop. I tankene var det ballastvann.

Med full last trenger «Doris» 1.300 meter, tilsvarende 6 minutter for å stanse. Revne mente at han ikke kunne styre styrbord uten å treffe «Skarbak». Han kunne heller ikke svinge babord og på den måten forhindre en kollisjon, men konsekvensene ville da blitt mindre, sa han i retten.

Kollisjonen skjedde klokka 19.20. I retten kom det fram at «Doris» skiftet kurs fra 90 til 131 grader klokka 19.10 og kom da på kryssende kurs for «Skarbak». Fem minutter før kollisjonen ble Revne oppmerksom på sjarken. Fire minutter før det smalt, hadde de to båtene kommunikasjon med hverandre på kanal 16. Samtalen var slik, ifølge utskriften fra Florø radio:

Klokken 19.15.58: «Skarbak»: «Har du tenkt å slakke opp du som kjem?»

«Doris»: «E du 20 fot eller e du 19. E trur du skal roe deg ned.»

Klokken 19.16.37: «Doris» Hvis du ikkje bakke opp no, så smeller det”

«Skarbak»: «Bakka ut av faen – e du steika galen?»

Slo akterover

På brua på «Doris» var både overstyrmann Knut Revne og kaptein Trygve Bekken. Om bord var det et mannskap på 16 og en passasjer. Det var, ifølge Revnes forklaring, begynt å bli mørkt, men sikten var god. Tredjemann, utkikken, var ennå ikke på brua.

I tillegg til kommunikasjonen via VHF, satte «Doris» lyskasteren på «Skarbak».

– Vi lot ham forstå at han var mindre enn oss, sa Revne. I retten sa han at han oppfattet lyssignalene som kom tilbake fra «Skarbak», slik at sjarken hadde oppfattet alvoret og ville vike, selv om det var «Doris» som hadde vikeplikt.

– Vi følte oss låst i den situasjonen som oppsto. Vi så også at «Skarbak» først slakket på farten, så virket det som om han like etter ga full fart forover i et forsøk på å komme foran baugen vår, sa Revne. Det var da han ropte høyt på brua:

– Kjære deg, skal du å ta livet av deg.

Delt i to

– Det var «game over» tenkte Revne etter at det smalt.

– Vi traff ham midtskips og delte ham i to. Deretter ropte vi på hurtigruteskipet «Finnmarken» og ba om hjelp til å lete. Vi satte deretter ut mobbåten og begynte å lete etter folk i sjøen, sa Revne.

Under sjøforklaringen i Molde fredag forklarte også kaptein Trygve Bekken seg. I likhet med Revne har han lang erfaring som sjømann og har seilt for rederiet Utkilen AS i mange år. Kapteinen bekreftet Revnes forklaring.

FULLSTENDIG KNUST: En ansatt på IPS-terminalen i Harøysund studerer restene av sjarken «Skarbak» som kolliderte med tankeren «Doris» tirsdag kveld. ARKIVFOTO: KJELL HERSKEDAL, SCANPIX