• Avinor kan ikke blande sikkerhet med salg av sprit, pølser og kondomer. Den kommersielle biten må skilles fra det som handler om flysikring.

Det sier Rolf Skrede, leder for Norsk Flygelederforening.

Avinor er ansvarlig for det meste som rører seg på landets 46 flyplasser. De tar seg ikke bare av sikkerheten, men leier ut lokaler til kiosker, restauranter, tax-free-butikker, banker og så videre. De leier dessuten ut parkeringsplasser og boards for reklame. Den siste satsingen er hoteller, blant annet et giganthotell som skal bygges på Flesland neste år.

— Jeg har ikke noe imot at Avinor tjener penger på kommersiell virksomhet. De som driver med salg kan leve med krav om avkastning. Men vår divisjon kan ikke drives etter de samme prinsippene. Vi må først og fremst tenke sikkerhet, og det innebærer å ha nok flygeledere. Derfor må alt som går på sikkerhet i Avinor skilles ut som et eget selskap, mener Skrede.

- Politikerne er med oss

Etter at Randi Flesland gikk av som administrerende direktør i Avinor onsdag, har han og de andre flygelederne et håp om at de skal få gjennomslag for det de mener er nødvendige tiltak for å få flytrafikken inn på et normalt spor igjen.

  • Nå har vi politikerne med på at flysikringsbiten må skilles ut i et eget selskap. Til og med Per Sandberg (Frp) er enig i dette. Derfor har vi tro på at et skille kan skje allerede til våren eller sommeren, sier Skrede.

Avinor er et såkalt selvfinansierende selskap der to tredeler av inntektene kommer fra flyavgifter, mens den siste tredelen kommer fra kommersiell aktivitet på flyplassene.

Kan leve med dårlig rykte

— Det er ikke bare å spare inn 70 årsverk uten videre. Det verste som skjedde er likevel at de stanset utdanningen i 2003. Det har satt oss langt tilbake. Vi mener at vi trenger 82 årsverk mer enn vi har i dag. Det betyr at alle de flygelederne som nå jobber med luftslott og prosjekter som aldri kommer til å bli noe av, må komme tilbake og jobbe som flygeledere.

  • Mange ser på dere som noen sytete surpomper etter alt som har skjedd de siste månedene. Hvordan er det?

— Det kan vi leve med. Vi er langt bedre enn vårt rykte, og du kan bare prøve selv å styre flytrafikken når det koker som verst. I dette yrket må du virkelig være på topp. Jeg skulle likt å se ansiktene på politikerne dersom to fly hadde krasjet, sier Skrede.

Rune Nielsen