Reklamen for såkalt bursdags-Joker tjener kjendisene godt på, og pengene går ifølge Tufte Johansen til produksjonen av deres nye TV-serie som skal vises neste vinter.

– NRK som allmennkringkaster opptrer prinsippløst. De roter til sin egen profil, sier redaktør Hans Hjellemo i Kampanje til Aftenposten.

Hjellemo påpeker at mens kulturminister Trond Giske (Ap) prøver å rydde opp i reklameregler, roter NRK til sin egen profil ved å tjene penger på reklamefeltet.

Paal Tarjei Aasheim, strategisk direktør i reklamebyrået McCann, er også betenkt.

– Hvorfor i all verden skal vi betale lisenspenger når NRK fremstår som like kommersielle som de andre kanalene? Er det ikke på tide at de også kan leve av reklamepenger? sa Aasheim til NRKs radioprogram Kulturnytt torsdag.

Prosjektleder Charlo Halvorsen i NRK avviser imidlertid kritikken.

– Siden dette er figurer utviklet i NRK, er det rimelig at noen av pengene kommer tilbake til NRKs programarbeid. Det er ikke ulovlig for NRK å tjene penger. Jeg skjønner betenkelighetene som fremkommer, men selv ser jeg ikke dette som et stort poeng. Ifølge kringkastingsforskriftene gjør vi ikke noe ulovlig, sier Halvorsen.