• Jeg sto og kikket på det hele tiden, sier øyenvitne Kjell Erik Stensland (38).

Lastebilsjåfør Kjell Erik Stensland opplevde helikopterulykken ved Sollihøgda tirsdag på kloss hold. To personer mistet livet i ulykken, og en 51 år gammel mann ble alvorlig skadet, skriver Aftenposten.no.

Stensland kom tilfeldigvis kjørende forbi ulykkesstedet da en lastebil hadde veltet. Han stoppet for å hjelpe til. Da det rekvirerte helikopteret kom flyvende, sto han og så på det hele tiden, forteller han.

— Da helikopteret kom og skulle begynne å lande, fløy det rett i høyspentledningen. Så gikk helikopteret sidelengs og rett i grøften, sier Stensland til Aftenposten.

VITNE: Kjell Erik Stensland var vitne til ulykken tirsdag ettermiddag.
PIVAT

— Det var ingen problemer før det traff ledningene. Jeg sto og kikket på det hele tiden. Og det skjedde da det traff ledningene, legger han til.

Luftambulansen styrtet da den forsøkte å lande ved Sønsterudtunnelen i Hole kommune i Buskerud. Den hadde rykket på en lastebilvelt hvor sjåføren senere viste seg å være alvorlig skadet.

Ifølge Stensland tok det bare noen få sekunder fra helikopteret kom til det gikk i bakken:

— Det var helt uvirkelig. Det var som å se på en film, sier Stensland.

— Vi var på stedet og sprang rett opp. De to som satt fremst, satt fastklemt. Det var enklere med ham som satt bak, som var han som overlevde.

Flyver Bjørn Nergård (52) fra Ski og anestesilege Anders Rostrup Nakstad (38) fra Oslo er de to omkomne.

Politiet bekreftet på en pressekonferanse at de ikke hadde kontakt med pilotene før ulykken skjedde, men at de kunne bekrefte at helikopteret var i kontakt med høyspentlednigene på stedet.

- Vet ikke om linjene var på kartet deres

Syver Leirstad, administrerende direktør i Norsk luftambulanse, sier til Aftenposten at de ikke vet om kraftledningen var avmerket på kartet de bruker.

— Vi vet ikke noe om årsaken til ulykken. Men vi har våre folk på stedet som vil gjøre sine vurdering av ulykken.

Leirstad sier de er svært opptatt av å melde inn til Kartverket når de oppdager høye hindringer.

— Det er viktig for oss å ha denne oversikten da vi lander i alle typer terreng.

FALT NED: Kraftledningene ble revet ned da helikopteret traff dem.
HANS O. TORGERSEN

Aftenposten harvia en offentlig kartdatabasesett at det er merket av strømledninger som hindre rett ved ulykkesstedet, men vi har ikke fått bekreftet at ledningene er merket av nøyaktig slik de ligger i terrenget.

IfølgeSintefskyldes omtrent 10 prosent av alle luftfartsulykker i Norge kollisjoner med kraftspenn.

Havarikommisjonen skal også undersøke hvorfor styrten skjedde.

Ifølge NTB var det 22.000 volt i høyspentlinjene.

— Høyspentledninger sprutet

Pål Thomassen var et annet vitne til ulykken, og opplyser til Ringerikes Bladat han satt i bil nummer to, rundt 50 meter unna der helikopteret hadde styrtet.

Til avisen beskriver han ulykken slik:

— Jeg så helikopteret var på vei ned, også ser jeg bare høyspentledninger spruter. Så kom det litt røyk, og så ble helikopteret knust, sier Thomassen til Ringerikes Blad.

REVET NED: Helikopteret traff og dro med seg ned høyspentledninger i forbindelse med ulykken.
HANS O. TORGERSEN

Tonje Jahnsen Sørlie sier til VG Nett at det nesten hørtes ut som en eksplosjon og at det kom flammer ut av helikopteret.

— De løse høyspentvaierne traff biler som stod i nærheten. Helikopteret begynte å krenge veldig, før det datt rett ned på siden, forteller hun til VG Nett.

Ulykken får inntil videre ikke konsekvenser for ambulansehelikoptrene for øvrig. Beredskapen opprettholdes over hele landet.

HELIKOPTERULYKKE: To omkom da et legehelikopter havarerte på Sollihøgda tirsdag ettermiddag.
SCANPIX