— Mistanken er at det har skjedd en eksplosjon i maskinrommet. Det er det som trolig er brannårsaken, opplyste fungerende politimester Yngve Skovly i Sunnmøre politidistrikt på en pressekonferanse i Ålesund torsdag ettermiddag.

Brannen om bord i Nordlys brøt ut like før ankomst Ålesund i nitiden torsdag morgen, og maskinrommet er nå ifølge brannsjefen i Ålesund, Geir Thorsen, «rimelig utbrent».

— Det var en voldsom brann, og det var veldig høy temperatur i maskinrommet. Der var det så varmt at man brente seg gjennom hanskene når man tok på rekkverk, fortalte brannsjefen.

To kritisk skadd

To ansatte i Hurtigruten ASA omkom i brannen, og den ene av disse ble funnet i skipets maskinrom.

I tillegg ble i alt 16 personer skadd mer og mindre alvorlig. Ni ble sendt til Ålesund sjukehus, og sju av disse har røykskader.

To av de ni har imidlertid kritiske eller alvorlige skader, ifølge sykehuset. En av dem er ifølge politiet sendt videre til Haukeland universitetssjukehus med omfattende brann- og røykskader, og det vurderes om den andre hardt skadde også skal bli sendt dit.

Samtlige skadde tilhører besetningen på Nordlys.

Det var 262 personer om bord i nordgående hurtigruteskip da brannen startet - 207 passasjerer og et mannskap på 55. Alle passasjerene ble reddet ut av skipet da brannen startet, og fraktet inn til land med livbåter.

Mer vann ut enn inn

Skipet ligger nå til kai i Ålesund, og brannvesenet opplyser at de har fått kontroll på brannen.

Det har lenge blitt jobbet med å holde skipet stabilt. Pressekontakt ved Sunnmøre politidistrikt, Marianne Frøland, opplyser til bt.no at brannvesenet nå har kontroll på stabiliteten.

— Det pumpes nå mer vann ut enn inn, forteller Frøland.

Det er ikke lenger fare for at skipet kommer til å synke slik det var tidligere i dag, fortsetter hun. Vannet båten tar inn, er trolig sjøvann, men dykkere har ikke klart å finne noen synlige skader på skroget.

De undersøker nå om vannet kanskje kommer inn gjennom ferskvannsinntaket.

Strømmen forsvant

Strømforsyningen om bord på skipet forsvant, og dette kan også ha slått ut det automatiske brannslukningsanlegget, som ifølge TV 2 gjør at all oksygen i maskinrommet skal bli trukket ut dersom det oppstår brann.

Brannvesenet jobber nå med å få strømmen tilbake igjen slik at de også kan bruke skipets egne pumper for å tømme skipet for vann.

Sunnmøre politidistrikt vil få teknisk bistand av Kripos i etterforskningsarbeidet, og de vil trolig ha et møte med Havarikommisjonen allerede torsdag ettermiddag.