— Det er synd at Norwegian gjør dette, men det er ikke aktuelt for meg å inngå kompromisser som kan sette norske lønns- og arbeidsvilkår på spill, sier Huitfeldt til Dagens Næringsliv.

Hun viser til at regjeringen tidligere i år sa nei til å endre utlendingsforskriften og at dette valget ble tatt for å hindre bruk av personell på asiatiske lønns- og arbeidsvilkår i Norge.

Ikke på norske fly

— Allerede da var det klart at Norwegian vurderte å registrere langdistanseflyene i et annet land. Regjeringen er opptatt av å sikre gode konkurransevilkår for norsk næringsliv, og det jobber vi med hver eneste dag. For oss er det imidlertid helt avgjørende å sikre arbeidstakernes vilkår og hindre sosial dumping, sier Huitfeldt.

IKKE AKTUELT: - Det er ikke aktuelt for meg å inngå kompromisser som kan sette norske lønns- og arbeidsvilkår på spill, sier arbeidsminister Anniken Huitfeldt.
SCANPIX

Norwegian kan dermed ikke benytte arbeidskraft på asiatiske lønns— og arbeidsvilkår i Norge, men kan operere med asiatisk kabinpersonale på irsk-registrerte fly.

Et slikt scenario sto også spesifisert i høringsnotatet som ble sendt ut før Huitfeldt tok sin avgjørelse.

Følger lover og regler

Huitfeldt er ikke alene i sitt syn. Heller ikke SAS ser noen grunn til å ta opp kampen mot Norwegian på dette punktet. Norwegian følger gjeldende lover og regler, slår direktør for myndighetskontakt og infrastruktur i SAS, Ove Myrvold, fast.

YS-forbundet Parat ser saken annerledes.

Parats nestleder Vegard Einan sa torsdag til NTB at Norwegian forsøker å omgå norske bestemmelser. Norwegian har imøtegått Parats kritikk og bedt forbundet gi seg.