INGELILL BRATTHEIM

Trebarnsmoren Kristiansen er overbevist om at det er sunt å ha andre ting å tenke på enn bare seg selv sin egen kropp, og mener at idrettskvinner som blir gravide, bør søke råd hos toppidrettsutøvere som har vært i samme situasjon.

— Det å få barn, er veldig bra for kvinner. Da flytter man fokus bort fra seg selv, og det tror jeg kanskje at vi idrettsutøvere trenger. Vi trenger andre perspektiver i livet.

— Det som imidlertid er viktig med idrettskvinner som får barn, er at man er klar over at må trenger backing for å få det til å gå rundt, sier Kristiansen.

— Se på alle damene som er fotballenker, og støtter sine idrettsmenn. På samme måte må vi ha menn villige til å støtte idrettskvinner, sier hun.

Hun trente om morgenen. Ammet i 5-tiden, løp mellom 5 og 6. Da passet mannen barna, før han gikk på jobb klokken syv.

— Det går gjerne ikke i lengden. Etter hvert fikk vi en praktikant til å passe Gaute. Her må man finne den løsningen som er best i ens egen situasjon, råder hun.

Rent fysiologisk mener Kristiansen at det ikke er noe i veien for å fortsette med trening så langt man klarer det inn i svangerskapet. Og ta til igjen så snart man orker, så sant både mor og barn er friske.

— Jeg løp, sprang og syklet omtrent frem til dagen før fødsel, og var i gang igjen fem dager etterpå. Dette anbefaler selvsagt ikke legene! Men jeg var så giret etter fødselen. Jeg hadde en skikkelig adrenalinopptur. Og så ingen grunn til å ikke bruke energien.

Kristiansen mener man blir mer effektiv som mor.

— Jeg kunne ikke dille på treningene lenger. Hver økt måtte utnyttes maksimalt, og jeg trente veldig målbevisst. Men selvsagt, er man sliten må man tillate seg at sette seg ned. Jeg er en veldig aktiv person som alltid må ha alltid noe å gjøre. Og blir av og til minnet om at jeg må roe ned. For dette må ikke bli en sykdom. Det er en fin balansegang.