— Det er jo like mye som en bursdagspresang, sier den lettere sjokkerte båteieren, som kjøpte skruen hos Bjordal & Madsen AS.

— Selgerne ler jo selv av en slik pris, sier mannen, som ikke ønsker å stå frem med navn.

Den kostbare skruen brukes til å holde messingpropellen til en seilbåt fast i akselen. Skruen er ikke mer enn 15 millimeter lang, og fem millimeter bred.

Som naturlig er ligger båter mye i saltvann, noe som er med på å korte ned levetiden til skruen. Båteieren selv lurer fælt på hvordan en liten filleskrue kan komme opp i et tresifret beløp.

— Dette er ikke hyllevare som du finner i jernvareforretninger. For det første er skruen laget av et spesielt metall, og for det andre har den et spesielt gjengelåssystem. Skruer til båter er utsatt for større påkjenning enn til biler, derfor har den bedre kvalitet og koster mer, sier Christer Valding, leder for delelageret til Bjordal og Madsen.

BT har snakket med enda en seilbåtentusiast som har vært ute for dyre deler til båtmotorer. Impellerlokket til motoren i vedkommendes seilbåt var modent for et skift. Leseren fikk sjokk da han måtte ut med hele 235 kroner for seks skruer for å feste lokket.

— Skruen er 0,5 centimeter lang og veier ingenting. Jeg kan ikke forstå at noe sånt kan være så dyrt, sier vår leser, som sier han benytter hvert eneste solgløtt til å male og flikke på sin 40 fots seilbåt.

Seileren kjøpte skruen hos Sabb Motor AS. Administrerende direktør, Arne Alrek, og Sabb Motor opplever at deres leverandører skrur opp prisen. Han sier at forretningen kun har 20 prosent fortjeneste av skruen.

— Dette er en helt spesiell skrue som vi bestiller fra utlandet. Denne typen motor gikk ut av produksjon for 15-20 år siden, og da er det vanskelig å skaffe deler til den, sier Alrek.

Han vet ikke om noen annen forhandler i Bergen som fører den sjeldne skruen.