• De er trent og utstyrt for dette. Jeg håper de har blitt ved vraket, sier stasjonssjef Diederik Willem Kolff.

Letingen etter det savnede Hercules-flyet med fem norske offiserer var fredag ettermiddag fortsatt resultatløs. Snøscootere sjekket på morgenkvisten ut et varmesignal man håpet kunne være flyet, som ble meldt savnet etter at det ikke kom frem til Kiruna torsdag ettermiddag.

Været i leteområdet har vært så dårlig at de store ressursene av både fly, helikopter og mannskaper på bakken, som er i området ikke har vært mulig å benytte fullt ut.

Fem kolleger savnet

De er som en stor familie, 335-skadronen på Gardermoen. I formiddag søkte de sammen i håpet, men også i visshet om at situasjonen er meget alvorlig.

— Vi har samlet skvadronen og de pårørende her på basen. Vi er sammen og deler redselen for at det verste kan ha skjedd, sier Kolff til Aftenposten.no.

Foran transportflyet «Frigg» i hangar 2 er stemningen avdempet. Obersten har ikke fått noen nye informasjoner fra letemannskapene de siste timene.

Ingen nyheter er absolutt ikke gode nyheter.

- Vi leter etter overlevende

— Men jeg understreker at vi leter etter overlevende. De er trent og utstyrt for situasjoner som dette. De har telt og soveposer om bord. Og har de foretatt en nogenlunde kontrollert nødlanding håper jeg at de har blitt ved flyet. Det er lettere å finne dem der, enn om de begir seg ut i snøen uten helt å vite hvor de er, sier Kolff.

Selv har han 4000 flytimer vesentlig fra F16 jagerfly, og har vært sjef på 335-skadronen siden høsten 2008.

I halen på Hercules-flyene sitter det en nødpeilesender som skal utløses automatisk om den utsettes for en kraft større enn 9G.

Det at den ikke er utløst kan bety at flyet har foretatt en kontrollert nødlanding:

— Men jeg vil ikke spekulere i det. Uansett er situasjonen meget alvorlig, sier Kolff.

- Meget sikker flytype

Også Generalinspektøren for Luftforsvaret (GIL), Finn Kristian Hannestad, har tat turen opp til Gardermoen fredag formiddag.

— Jeg har møtt de pårørende og mannskapene på skvadronen. For meg er det viktig at alt nå gjøres for å ivareta dem, sier Hannestad.

Begge understreker at Hercules-flyene trolig er de sikreste Forsvaret har. 2500 av dem er i daglig drift som selve arbeidshesten i de fleste lands forsvar.

Forsvaret offentliggjorde fredag formiddag bilder av de savnede:

  • Ståle Garberg (42), kaptein, fra Oslo
  • Truls Audun Ørpen (46), oberstløytnant, fra Oslo
  • Bjørn Yngvar Haug (40), kaptein, fra Ullensaker
  • Siw Robertsen (45), kaptein, fra Oslo
  • Steinar Utne (35), kaptein (midlertidig), fra Oslo
HÅPER: Stasjonssjef Diederik Willem Kolff og generalinspektøren for luftforsvaret, Finn Kristian Hannsestad, på Gardermoen.
PER ANNAR HOLM
DÅRLIG VÆR: Været gjør det fredag vanskelig å søke etter flyet med helikopter. 37 personer leter i området, på snøskuter og ski.
SCANPIX
MANGE DELTAR: Militære mannskaper ankom flyplassen i Kiruna torsdag kveld for å delta i letingen etter det savnede Hercules-flyet.
SCANPIX