Førstestatsadvokat Bjørn Soknes i Trøndelag sier i en kommentar at det er graverende slurv med prosedyrer og brudd på sikkerhetsrutiner før ulykken som ligger til grunn for foretaksstraffen.

Påtalemyndigheten legger dermed et vesentlig ansvar på rederiet.

I den knusende rapporten fra utvalget som gransket ulykken, får omtrent alle aktørene som var involvert i flytting av riggen, kritikk. Det gjelder både rederiet, ledelsen på båten og på riggen.

Les også: Mareritt-timene

Rederiet Bourbon Dolphin Norway AS ønsket mandag ikke å kommentere påtalemyndighetens reaksjon.

Åtte omkom i forlis

Åtte mennesker omkom da ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin kantret og sank utenfor Shetland 12. april 2007.

Blant de omkomne var både kaptein Oddne Arve Remøy (44) og hans 14 år gamle sønn David Remøy.

Foretaksstraffen på 5 millioner kroner ilegges fordi rederiet ikke ga kapteinen tilstrekkelig med tid til å bli kjent med skipet, mannskapet og oppdraget. Rederiet hadde heller ikke gode nok sikkerhetsrutiner, mener påtalemyndigheten.

— Boten er ikke koblet direkte til ulykken, men til det som ikke ble gjennomført av nødvendige rutiner før ulykken inntraff, sier førstestatsadvokat Jan Hoel i Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane til NTB.

Les også: Flere feil før kantringen

Advokat Einar With, som representerer de pårørende, sier til TV 2 at det er en lettelse å få en avklaring.

— De har gått og ventet på dette en stund nå, og det er en lettelse å få en avklaring rundt det strafferettslige aspektet i denne tragiske saken, sier With til TV 2.

To poster

Grunnlaget for foretaksstraffen er to poster som begge er viktige for sikkerheten for skip og mannskap.

Før Bourbon Dolphin gikk fra Lerwick på Shetland 30. mars fikk kaptein Oddne Arve Remøy, som var ny om bord, bare en og en halv time på seg til å gjøre seg kjent med skip og mannskap. Påtalemyndigheten mener at dette er for kort tid, spesielt fordi skipet skulle ut på et komplisert oppdrag.

Les også: «Vi må bare berge oss, karer»

— I forbindelse med denne saken har vi undersøkt om det er vanlig i bransjen med såpass dårlig tid til å kjøre seg kjent med skip og mannskap. Det er det ikke. Bransjen kjenner seg ikke igjen i måten kaptein og mannskap er blitt håndtert på i dette tilfellet, sier Soknes til NTB.

Ingen opplæring

Den andre hovedposten som ligger til grunn for foretaksstraffen, er manglende spesifikk ankerhåndteringsprosedyre.

— Til tross for at ankerhåndtering var hovedoppgaven for Bourbon Dolphin, viser det seg at mannskapet ikke var drillet i det arbeidet de skulle utføre, sier Soknes.

Han legger ansvaret på rederiet.

Om størrelsen på boten sier Soknes at den skal ta hensyn til det rederiet har spart ved å slurve med opplæringen. Samtidig skal boten inneholde en straffedel.

Soknes var statsadvokat i Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane før han nylig overtok som førstestatsadvokat i Trøndelag.

HM COASTGUARD