Spørsmålet er hvor de skal ligge:

I Bergen eller på russergrensen?

Til nå har ikke spørsmålet vært noen «het potet i valgkampen», som det gjerne heter når en drøvtygget sak skal gjøres til mediesnadder igjen. Noen har imidlertid sett potensialet:

— Det er farlig å si det, sier Bergens finansbyråd Henning Warloe (H), som tydeligvis liker å leve farlig overfor sine finnmarkske verter:

— Men kanskje vi kunne flyttet vår lille bybane opp til dere, så kunne den gått mellom Kirkenes og Nikel i stedet for i Bergen. De næringsmessige virkningene for AS Norge ville sannsynligvis blitt betydelig større.

En snedig tanke. Avstanden mellom russiske Nikel og Kirkenes i Øst-Finnmark er bare 40 kilometer. Omtrent som planene for bybanen versjon Bergen. Prislappen er regnet ut til å ligge mellom én og to milliarder kroner.

— Tilfeldigvis det samme som vår bybane, fortsetter Warloe, like engasjert som alltid.

Flyttes banen til Øst-Finnmark kan du, om du er i traktene, ta toget fra Kirkenes til Kina eller Delhi. Det ville bli en revolusjon. Hvorfor kjemper ingen for det i valgkampen?

Frontene kunne vært omtrent som følger:

RV er positiv siden banen vil styrke båndene med broderfolket i øst. SV er enig, men sier klart og tydelig at de togansatte på andre siden av grensen må få norske nattillegg og betalt lunsjpause om dette skal bli noe av.

Arbeiderpartiet vet ikke helt hva de skal mene, og mener derfor at det må nedsettes et forprosjekt med en styringsgruppe med mandat om å konsekvensutrede ulike alternativer i en rapport som skal være ferdig i 2009.

Frp er skeptisk. De mener pengene bør bruke på nye bompengefrie veier på norsk side av grensen. Og har noen tenkt på bølgen av fattige som vil kaste seg på banen for å komme seg til Norge!?

Høyre er positive, det vet vi allerede, dette kan jo AS Norge tjene på.

RV-SV-Høyre-alliansen har imidlertid ikke flertall, slik det ser ut på meningsmålingene i dag. Her gjelder det å mobilisere rundt en het potet.