120 passasjerer som skulle reist til Bergen fra Lanzarote fredag formiddag kom seg ikke hjem før søndag.

Problemer med et SAS-fly gjorde at Apollo måtte skaffe overnatting til de reisende i tre ekstra døgn.

— I mine 30 år i reiselivsbransjen har jeg aldri opplevd lignende, sier Leo Berbu, administrerende direktør i Apollo.

Fleksibilitet

De siste fem årene har selskapet samarbeidet med SAS, og Berbu mener fleksibiliteten hos flyselskapet gjør at fordelene med å leie er store.

— SAS kan raskere få satt inn nye fly ved tekniske problemer enn det vi kan selv, og vi blir mindre skadelidende, sier Berbu.

SAS Braathens har de siste ukene hatt problemer med flyenes luftkanaler på enkelte charterturer til Kanariøyene. Informasjonssjef Siv Meisingseth avviser at dette er på grunn av gamle fly.

— Dette er fly som blir tatt ut fra flåten vår av Boeing 737-fly. Det eldste vi har er fra 1990, og snittalderen ligger på cirka seks-syv år, sier hun.

Flyene til Apollos eget flyselskap, Novair, er til sammenligning bare to-tre år gamle.

Ny Italia-rute

Leo Berbu tror ikke det er aktuelt å kreve erstatning fra SAS Braathens på grunn av trøbbelet i helgen.

— Tekniske problemer kan en aldri gardere seg mot. Forsinkelser på charterturene er såpass dyrt at flyselskapene strekker seg langt for å unngå det. Og så er det heller ikke ofte vi opplever forsinkelser, sier han.

Tallene for 2005 viser at alle prognoser for antall passasjerer er passert. Fra neste sommer oppretter byrået en ny direkterute fra Bergen til Italia.

— Vi setter opp en ukentlig avgang til Rimini i Italia, og tror det vil passe bergenserne bra, sier Berbu.