Problemene er blitt så omfattende at temaet er blitt drøftet både på avdelingsmøter og på ledersamlinger i etaten den siste uken.

På møtene er det kommet frem at de ansatte i sosiale sammenhenger kvir seg fortelle om hvilken arbeidsplass de har. Slik unngår de å bli møtt med spørsmål og klager om dårlig saksbehandling i den nye etaten.

Både lederen for den statlige delen av NAV-kontoret på Laksevåg, Ole Sæle, og direktør i NAV Hordaland, Kenneth Stien bekrefter at de er kjent med at ansatte føler at den negative kritikken er en belastning.

Forstår kritikken

Også lederen av Norsk Tjenestemannslag i NAV, Erling Mathiesen, sier han forstår at de ansatte føler seg presset når kritikken blir så monumental som den er blitt i dette tilfellet.

– Selv om det i hovedsak dreier seg om systemkritikk, er det klart at det går ut over den enkelte saksbehandlers selvfølelse og stolthet over egen jobb, sier han.

OleSæle som er avdelingsleder på NAV Laksevåg, sier at han selv tok opp temaet i et avdelingsmøte med sine medarbeidere i forrige uke.

– Det er naturlig at vi drøfter disse sakene for å lære av dem, sier han.

– Situasjonen er krevende

I går og i dag er om lag 60 ledere og tillitsvalgte for NAV Hordaland samlet til ledersamling påVoss.

Også på dette møtet har publikumsklagene på NAV-reformen stått på dagsordenen.

– I tillegg til negativt mediefokus, har vi fått har fått nærmere 70 skriftlige klagerpå saksbehandlingen vår det siste året. Det er naturlig at vi drøfter kritikken for å se hvordan vi kan forbedre oss, sier direktøren for NAV Hordaland. Kenneth Stien.

– Vi NAV-ansatte er stolte av etaten vår og jobben vi gjør. Men det er ikke til å unngå at de ansatte føler at situasjonen er krevende når kritikken blir så sterk som den har vært de siste månedene, legger han til.

Stien understreker at NAVs evalueringer viser at NAVoverfor de aller fleste leverer tjenestene som etaten skal.

– Men det vil alltid være noen som ikke får den hjelpen de mener de har krav på. Det er vi ydmyke for, og har plikt til å rette opp, sier han.

– Flertallet er positive

Fagforeningsleder Erling Mathiesen understreker at det store bildet ikke på noen måte er så negativt som man kan få inntrykk av gjennom å lese debattinnleggene og avisartiklene.

– De uheldige sakene er tross alt i stort mindretall, og av en eller annen grunn har det toppet seg i Bergen og Hordaland. Vi ser ikke den store klagestormen andre steder i landet, sier han.

Mathisen tror ikke NAV Hordaland jobber på en annen og dårligere måte enn NAV-kontorer andre steder i landet.

– Men når uheldige episoder blir fokusert og trukket frem gang på gang på den måten som har skjedd i Hordaland, er det ikke så rart at fokuset blir skjevt. De ansatte gjør en utmerket jobb, og skal ha ros for det, sier han.

  • Har NAV-ansatte noe å skjemmes over? Diskuter saken her!
- KREVENDE SITUASJON: Om lag 60 ledere og tillitsvalgte er sammen med direktør Kenneth Stien i NAV Hordaland (t.v.) og avdelingsleder Ole Sæle ved NAV LAksevåg på ledersamling på Voss. Et av temaene er de mange klagene fra publikum.
Christiansen, Roar