24-åringen fra Sotra førte den ulykkesrammede minesveiperen. De holdt 22 knops fart. Et smell rystet plutselig hele fartøyet.

— Det første jeg tenkte var at vi hadde grunnstøtt eller truffet noe, sier han til Bergens Tidende.

Den unge fenriken sto alene på broen sammen med to menige, en kartleser og en på utkikk, da brannen startet ved 7-tiden tirsdag morgen.

— Jeg satte straks ned farten. Men jeg fikk det ikke til å stemme med radarbildet at vi skulle ha gått på grunn. Så gikk brannalarmen.

Deretter skjedde alt veldig fort. De tre på broen fikk informasjon fra vakthavende maskinist. Det var brann i løfteviftehuset. Akslingen til løfteviftemotoren var knekt. Løfteviften skaper lufttrykkputen som fartøyet «flyter» på.

— Skipssjefen kom til broen. Vi informerte besetningen om hvor det brant. Vi sa det i høyttaleren to ganger: «Dette er ingen øvelse. Dette er ingen øvelse». Jeg begynte å se røyk og flammer, forteller Hauge. Minutter senere måtte de evakuere broen. Store deler av mannskapet gikk i flåtene fra foran i skipet. Hauge og seks andre ble igjen på akterdekket, der de startet en tre timers kamp mot flammene.

— Vi sendte røykdykkere inn i akterskipet, men de måtte snu på grunn av varmen, sier han.

En stund trodde de at brannen var overmannet. Men den ga seg aldri.