— Det er lagt for dårlig til rette for sykling i Norge. Det er fortsatt for vanskelig og farlig å sykle i byene, sier statsminister Jens Stoltenberg til NTB fra sykkelsetet.

I Nordmarka, langt unna travle bilveier og trange fortau, suser en liten kortesje av ivrige syklister. Mellom nyutsprunget bjørk og hvitveis i strålende solskinn tråkker statsminister Jens Stoltenberg og livvaktene hans for å holde seg i form.

Utstyr

— Da jeg kjøpte meg klikkpedaler, begynte en ny epoke i sykkeltilværelsen, sier Stoltenberg, som har vært ivrig syklist de siste sju årene.

— Før var jeg ikke så fokusert på utstyr. Nå har jeg blitt litt mer opptatt av det fordi jeg har skjønt at greit utstyr gir større treningsglede, sier Stoltenberg til NTB.

I likhet med nordmenn flest bruker Stoltenberg sykkelen hovedsakelig til trening i naturen. Bilen blir ofte foretrukket i det daglige, selv på korte turer.

Manglende sykkelveier

I Sverige har man satset på sykkel og fått resultater. Rundt 12 prosent av all transport foregår på to hjul. I Norge er tallet 5 prosent.

— Grunnen er at det nesten ikke finnes sammenhengende sykkelveier i Norge. Folk tørr rett og slett ikke sykle til for eksempel jobb, sier generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenes landsforening til NTB.

I Nasjonal transportplan 2011 har regjeringen satt seg som mål å få dobbelt så mange opp på sykkelsetet. Også i byene.

— Det er bra, men først må regjeringen holde egne løfter. Man er ikke i rute med sykkelinvesteringene som er lovt i Nasjonal transportplan. Uten skikkelige sykkelveier når man aldri målet, sier Gjøs til NTB.

Stoltenberg, som er opptatt av å få flere i aktivitet, er forsiktig med å love noe.

— Jeg kan love at vi skal følge opp målene i Nasjonal transportplan. Der legges det opp til en betydelig økning, selv om utgangspunktet var lavt. Vi skal ta stilling til om vi skal øke bevilgningene ytterligere i 2012, sier Stoltenberg.

Si din mening om sykkelsatsingen i Norge i kommentarfeltet under!