Forbrukerrådet ble i går kontaktet av en av familiene som er blitt lurt til å leie et feriehus som ikke eksisterer. Men ifølge direktør Erik Lund-Isaksen er det lite forbrukermyndighetene kan gjøre.

— Dette er primært en politisak. Det kan virke som familiene er utsatt for relativt klart bedrageri. Hvis noen har tatt pengene og løpt er det ikke mye håp om å se dem igjen, men dersom det er snakk om et firma som har dummet seg ut og ønsker å redde stumpene, kan det være muligheter, sier Lund-Isaksen.

Risikabelt med forskuddsbetaling

Forbrukerrådet har aldri tidligere fått klager fra kunder som har leid feriehus som viser seg ikke å eksistere. Klager på standarden på feriehus eller uklarheter i kontrakten, er imidlertid en gjenganger. Erik Lund-Isaksen mener forbrukerne bør bli mer bevisste på ikke å betale inn penger for reiser til internett-firmaer på forhånd.

— Forskuddsbetaling er alltid en risikoøvelse, med mindre man betaler inn til en sperret konto, advarer han.

- Sjekk i Brønnøysund

Ifølge direktøren for Forbrukerrådet er det vanskelig å vite om et firma er seriøst bare ved å vurdere deres hjemmeside på internett.

— Det er veldig lett å lage glansete, fine hjemmesider i dag. Er det snakk om et firma i Norge, er en mulig forholdsregel å sjekke opplysningene som finnes i Brønnøysundregistrene. Dette er vanskeligere hvis firmaet holder til i utlandet, sier Lund-Isaksen.

Han foreslår også å søke på internett for å finne ut hva avsier har skrevet om firmaet, eller å kontakte firmaet og be om å få oppgitt referanser.