– Dataspill i skolene er foreløpig ikke noen obligatorisk del av læreplanen, men jeg oppfordrer likevel skolene til å satse på det som et læringsmiddel, sier Djupedal til Dagsavisen.

Han mener dataspill kan gjøre undervisningen mer spennende og lærerik, fordi spill bruker en kommunikasjonsform som dagens unge er kjent med.

Forsøk ved Vear skole i Vestfold viser at utprøving av dataspill i undervisningen har gitt gode resultater. Ifølge en rapport som skolen har utarbeidet, har elevene fått bedret konsentrasjon, selvtillit og utholdenhet i undervisningen. Lærerne mener dessuten at dataspill i undervisningen har gitt bedre klassemiljø og faglige forutsetninger.

Foreldreorganisasjonen BarneVakten gir støtte til rapporten. Organisasjonen mener at dataspill hjelper barn med å oppnå bedre forståelse, læreevne, selvfølelse og motivasjon.

– Dataspill må inn i skolen og fungere som et supplement til dagens læringsverktøy. Det finnes spill til fysisk undervisning og kunnskapsspill, sier spillansvarlig Odd Arild Olsen i BarneVakten.

Han mener dataspill kan fange opp skjulte talenter og gi dem et sosialt løft. Elever som faller utenfor tradisjonell læring kan bli vinnere, fremholder han.

IT-gründer, forfatter og historieforteller Espen Holm har på sin side lite til overs for forslaget. Han ønsker å ta et oppgjør med IT-hysteriet, og mener bøker og gode lærere er en bedre investering.