• Det er en ren tilfeldighet at sørlandskysten ikke ble rammet av en miljøkatastrofe i helgen, sier Carl Erik Kilander, leder for Statens Naturoppsyn i Vest-Agder

EIRIK VIGSNES

Carl Erik Kilander holdt pusten lørdag mens den brennende tankeren «Fjord Champion» lå hjelpeløs helt oppe i fjæresteinene, i et av de mest verneverdige kystområdene langs sørlandskysten utenfor Søgne vest for Kristiansand. 13 fuglereservater og 30 friområder ligger på rekke og rad i området hvor den havarerte tankeren med 800 tonn tungolje om bord drev inn i helgen.

— Jeg tør ikke tenke på hva som kunne skjedd dersom oljen hadde lekket ut. Det er like før hekketid for flere fuglearter, og friområder kunne blitt ødelagt og tilgriset for lang tid fremover. Det er et skremmende scenario, sier Kilander.

I går kveld var det ennå ikke konstatert noe oljeutslipp fra havaristen.

24 timer

Fædrelandsvennen var med Kilander på en inspeksjon i kystområdet hvor havaristen ble liggende lørdag. Kystvaktskipet «Eigun» og slepebåten «Haabull» fra Stavanger hadde nettopp fått «Fjord Champion» av grunn ved Uvår og var i ferd med å trekke havaristen ut på åpent hav.

Kilander og mannskapet på KV «Agder» saumfarte strandkanten etter tegn til oljeutslipp, men ble beroliget. Verken på havoverflaten eller langs svabergene i området var det spor av olje.

Dersom olje hadde lekket ut ville katastrofen vært et faktum på under 24 timer, ifølge en prognose fra Meteorologisk institutt (DNMI).

— Skjærgården øst for Mandal og i Søgne kunne blitt tilgriset, sier Kilander.

- Skremmende

Kilander synes det er skremmende at et brennende tankskip kan drive rett inn i et av landets mest sårbare og verneverdige kystområder uten at noen griper inn og forhindrer det i tide.

— Vi har lenge fryktet at et skipshavari i den trafikkerte skipsleden utenfor sørlandskysten skulle føre til at naturkatastrofe. Vi må spørre oss selv om vi har den nødvendige beredskapen for å hindre noe slikt. Helgens skipshavari var en vekker, sier Kilander.