På et møte i Bergen Næringsråd i går spådde han en voldsom trafikkvekst for lavprisselskapene fremover. Selskapet hans legger frem sterke trafikktall. I februar solgte Norwegian åtte av 10 flyseter, og fraktet nesten 315.000 reisende.

Ifølge selskapets informasjonsdirektør, Anne Grete Ellingsen, har Norwegian nå 35 prosent av flytrafikken mellom Bergen og Oslo, som totalt har 1,3 millioner passasjerer årlig.

Hvor er Bergen?

— I 2001 reiste hver 25. passasjerer i Europa med lavprisfly. I fjor gjorde hver fjerde passasjer det samme, og i 2009 vil annenhver flypassasjer gå om bord i et lavprisfly når man skal reise, hevdet Kjos.

Han sa videre at lavprisselskapene har skapt helt ny trafikk fordi man tilbyr billige billetter, og den største trafikkveksten kommer på utenlandsmarkedet. En økende andel av lavpristrafikken vil også være utenlandske passasjerer som reiser inn til Norge.

— Vestlandsfjordene er kåret til verdens flotteste reisemål. Bergen er innfallsporten til verdens vakreste natur. Problemet er imidlertid at det er ganske få mennesker ute i verden som vet hvor Bergen er. Derfor er det nødvendig med solid markedsføring av dette området. Skjer det har Bergen og fjordene et enormt potensial, la han til.

Vinn eller forsvinn

— Førstkommende mandag er det slutt på vestlandsmonopolet. Da starter vi med fire daglige avganger mellom Bergen og Stavanger. Vi har tatt risikoen og gir dere sjansen. Nå må næringslivet i Bergen gripe den. Vi har ikke råd til å fly med store tap på denne ruten. Hvis ikke næringslivet bruker den, kommer vi til å legge denne ruten ned, sa Kjos.

Ifølge toppsjefen i Norwegian er hemmeligheten bak lavprisflyene å kutte kostnader raskere enn billettprisene. For å få til det må man ha de beste internettløsningene for billettsalg og en effektiv logistikk og infrastruktur.

Han sa at Norwegian på kort tid har redusert sine kostnader på billettsalg fra 60 til 20 millioner kroner i året. Han hevdet også at Norwegian har som mål øke antall passasjerer fra 7500 til 10.000 pr. ansatt i selskapet. Da er man på samme effektivitetsnivå som Ryanair.

Globalisering i luften

— I 2004 hadde vi et underskudd på 141 millioner kroner. I fjor var overskuddet på 55 millioner kroner. Det aller meste av denne differansen skyldes kostnadskutt, la han til.

Kjos hevdet også at luftfarten i løpet av få år vil være like globalisert som skipsfarten. - Rederier i Bergen driver mange skip, men disse skipene er nesten aldri i Bergen. Slik vil det bli også i luftfarten. Det betyr at vi må være forberedt på konkurranse fra utenlandske flyselskaper på det norske innenriksmarkedet, sa han.

BJØRN ERIK LARSEN