Over 30.000 tonn oljeholdig vann har over lengre tid vært lagret ulovlig i Oleons tanker på Vesterøya i Sandefjord. Etter planen skulle lastingen av det farlige avfallet starte tirsdag, ifølge daglig leder Jan Rørvik Johnsen i Oleon Scandinavia AS. Det skjedde ikke, ettersom eksplosjonen skjedde i skipet som skulle hente avfallet.

— Vi forberedte utlasting, men det ble ikke lastet ut noen ting fra våre tanker i dag, sier Johnsen til NTB.

- Oljerester i skipet

Johnsen hevder eksplosjonen om bord på skipet Mar Christina skjedde like etter at mannskapet hadde blåst luft inn i rørene i skipet. Skipet tilhører et dansk rederi og er hyrt inn av DVS Norge. DVS eier avfallet som Oleon har tatt imot og lagret ulovlig.

Avdelingsdirektør Torill Tandberg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) bekrefter at eksplosjonen ikke skjedde under lasting.

— Avfallet ligger trygt på tankene. Båten lå til kai, og eksplosjonen skjedde mens båten ble klargjort for lasting av avfallet. Antakelig var det vann med olje- og kjemikalierester som forårsaket eksplosjonen da det kom luft inn, sier Tandberg til NTB.

Ba folk holde seg inne

Det ble opprettet en sikkerhetssone på 1.500 meter rundt båten etter eksplosjonen tirsdag ettermiddag og folk i området ble bedt om å holde seg innendørs. Tidlige målinger viste stor gasskonsentrasjon i luften rundt båten. Men etter halvannen time ble både eksplosjons- og helsefaren avblåst, og folk kunne igjen bevege seg fritt utenfor fabrikkens områder.

Politiet i Vestfold opplyser at en 57 år gammel mann som var mannskap på skipet ble kjørt til sykehus med lettere skader. Arbeidstilsynet og teknikere fra politiet vil starte sine undersøkelser etter at tankene i skipet er luftet ut.

Ifølge Sandefjords Blad skal det ha eksplodert i den framre delen av skipet. En beboer i området fortalte til avisen ar det luktet svovel og kjemikalier over hele området.

«Skandale»

Bellona-leder Frederic Hauge mener hendelsen er en skandale. Miljøorganisasjonen aksjonerte ved Oleon før sommeren.

— Eksplosjonen ved Oleon er et resultat av inkompetanse og elendig håndtering av en høyrisikabel operasjon. Bellona advarte mot dette for lang tid siden, og det gikk dessverre slik vi fryktet, sier Frederic Hauge

Han mener alle de involverte selskapene har opptrådt uansvarlig i saken, og legger også noe av skylden på oljeindustrien, som er opphavet til det farlige avfallet som ble lagret ulovlig på Oleon.

Bellona tipset

Klima- og forurensingsdirektoratet (Klif) har gitt bedriften frist til 31. desember med å fjerne avfallet, som bedriften DVS Norge må frakte tilbake til sitt anlegg på Mongstad i Hordaland.

Innholdet på tankene består av spylevann fra offshoreindustrien, borevæsker og slam og annet avfall som i hovedsak stammer fra Statoils aktivitet på norsk sokkel. Avfallet ble oppdaget etter tips fra Bellona.

Politiet fikk melding om eksplosjonen i Sandefjord klokken 15.47 tirsdag ettermiddag.