Reaksjonen er symptomatisk på den oppgitthet, vantro og sinne som spredte seg på landets stamflyplasser etter hvert som nyheten om at store deler av SAS Braathens trafikk er lammet av streik.

Få forsto at både de kabinansatte og ledelsen i flyselskapet kunne finne på å føre selskapet, som har så svak popularitet i befolkningen allerede, ut i en streik. Sympatien for denne lovlige streiken er i stor grad fraværende.

– Jeg har vært 100 prosent sikker på at SAS Braathens ved denne anledning ikke kunne komme opp i en arbeidskonflikt, som vil virke drepende på folks tillit til selskapet og skape usikkerhet om arbeidsplassene, sa en av de skuffede kundene til SAS Braathens på Gardermoen torsdag morgen.

Fortvilelse

Det var stor aktivitet i avgangshallen på Gardermoen torsdag morgen. Av de vel 28.000 som på en vanlig torsdag benytter seg av SAS Braathens tjenester landet rundt, bruker vel 15.000 Gardermoen.

Selv om varselet om at det kunne gå mot streik var kjent, var det like fullt mange som møtte opp på flyplassen i den tro på at arbeidskonflikt ville bli unngått. Og flere var på vei til flyplassen utenfor Oslo før det var kjent at Norsk Kabinforening hadde brutt meklingen for vel 1.000 medlemmer.

Køene foran billettskrankene var lange. Alle ønsket ombookinger og informasjoner om «hva gjør jeg nå?». I sitt stille sinn stolte de på at i hvert fall ett av de vel 25 selskapene som har trafikk på Gardermoen kunne hjelpe dem videre.

Fikk ikke ombooke

Men tregt gikk det foran billettskrankene. Familien Klouman/Westad fortalte at de på 20 minutter bare var kommet to nummer fram.

Torsdag morgen var de på vei til ferie i Costa Rica, men det ble foreløpig bare en mental reise. Både voksne og barn må finne seg i å stille i ombookingskøen.

– Først ble det opplyst at vi skulle få informasjon klokka 7, men da fikk vi bare vite at det ikke kom noen ny informasjon. SAS Braathens befester sin posisjon på bunnen av barometeret for kundetilfredshet, sukker Pål Klouman.

De uttrykker stor skuffelse over den mottakelse de fikk av en kundebehandler i selskapet onsdag. Familien skal ikke ha fått anledning til å booke om til annen reisemulighet, fordi de etter sigende ikke ville bli rammet av noen streik. De skulle bruke SAS ut av Oslo og fly videre med SAS’ britiske samarbeidspartner British Midland.

Regnet med streik

Utenfor terminalbygget på Gardermoen gikk det streikevakter iført arbeidsuniform og knallgule vester. Per Faksvåg med 30 års erfaring var en av dem. Det var han som fikk den ublide reaksjonen om at han burde skamme seg.

Han har også fått andre negative reaksjoner.

– Det er ikke slik at vi har lyst til å streike. Men dette er det eneste lovlige virkemidlet vi har når vi skal kjempe for bedre arbeidsvilkår. Det er imidlertid usolidarisk at folk er så negative. Det er SAS Braathens ledelse som har ansvaret for dette. Jeg aksepterer ikke å jobbe 14 timer om dagen, sier Faksvåg.

– Hadde du regnet med streik?

– Ja, jeg hadde i grunnen det. Det har ikke vært noen tilnærming mellom krav og tilbud verken tidligere enn i løpet av natten. Så at det ble streik, lå i kortene.

Faksvåg tror det blir tøft å gå streikevakt på Gardermoen utover torsdag.

– Det blir en kald fornøyelse, og det bli kanskje litt tøft. Men jeg har jobbet så lenge at jeg er vant til å ta imot litt dritt av og til, så det gjør meg ikke så mye, sier Faksvåg.