— Sjøfartsdirektoratet må selv ta mye av ansvaret for at ulykkestallene ikke går ned, sier Bjørn Haave, forbundets sikkerhetsansvarlige.

I flere år har Norsk Sjøoffisersforbund forsøkt å få fortelle direktoratet at det er for lite med to navigatører om bord i fartøyene.

  • En tredje navigatør vil med stor sannsynlighet redusere faren for alvorlige ulykker langs kysten betraktelig, sier Haave.
  • Direktoratet kan be om holdningsendringer så mye de vil, men det griper ikke tak i det fundamentale, nemlig bemanningen legger han til.

Sjøoffisersforbundets mann er ikke imponert over direktoratets tolkning av vaktholdsreglementet på skipene.

  • I et skriv til oss opplyser direktoratet at utkikk kan sløyfes i dagslys og klarvær. Hva slags holdning er det? Det går kanskje an i Stillehavet, men ikke langs norskekysten, svarer Haave på sitt eget spørsmål.
  • Jeg tror ikke noen hos oss bevisst går på akkord med sikkerheten, sier Jakob Magnar Jakobsen, formann i Fiskarlaget Vest.

Han vedgår likevel at det kan bli lange og harde arbeidsdager på feltet før fiskebåtene setter kursen mot land.