— Det er observert mye mer olje enn vi først trodde, forteller Pål Bustgaard på redningsskøyta Horn Flyer til f-b.no .

— Dette er en oljekatastrofe. Og det er skremmende at dette skjer midt i nasjonalparken, sier han.

Det islandskeide containerskipet «Godafoss» ligger på grunn helt ved grensen til Ytre Oslofjord nasjonalpark.

Også i november i fjor gikk et skip på grunn i nasjonalparken.

Lekker fra drivstofftanker

— Vi vet at det lekker olje fra to drivstofftanker midtskips i containerskipet, sier kommunikasjonsrådiver Ane Eide Kjærås i Kystverket til Aftenposten.no.

— Til sammen har disse tankene plass til 500 kubikkmeter drivstoffolje, litt mer enn 500 tonn olje. Men vi vet ikke når og hvor de fyllte sist, så foreløpig er det ukjent hvor mye olje det er om bord i skipet, sier hun.

Totalt befinner det seg trolig rundt 800 tonn tungolje om bord i containerskipet «Godafoss».

Oljen driver til havs

Oljen som lekker ut ser foreløpig ut til å drive til havs på grunn av gunstige vind- og strømforhold.

Det er observert en oljestripe så langt som 2,5 nautiske mil vest/ syd-vest for fartøyet, opplyser kystverket.no.

Overvåkingsfly ubrukelig om natten

— Kystverkets aksjonssentral i Horten jobber med å skaffe en oversikt over skadeomfanget. Vi mobiliserer oljevernressurser i form av folk og båter til området. Utfordringen er at det er mørkt, så vårt overvåkingsfly får ikke fløyet over området før det blir lyst i morgen tidlig, sier Eide Kjærås i Kystverket.

Kystverket har mobilisert KV Nornen, KV Harstad, Oljevern 03 og slepebåten BB Connector. Ingen av fartøyene vil være framme ved havaristen før tidligst i morgen tidlig.

— Er det aktuelt å få lagt ut lenser raskt?

— Dersom forholdene ligger til rette, og vi vet nå at det er greit vær i området, kan det være aktuelt å sette ut lenser. Dette vurderes fortløpende, sier Ane Eide Kjærås til Aftenposten.no.

- Det lukter olje på stedet

— Det er en oljelekkasje her. Vi ser det renner en stripe. Dette er ikke bra, sier Pål Bustgaard på redningsskøyta Horn Flyer til f-b.no.

— Ikke godt å si mye hvor mye det er snakk om, men litt oljesøl er det. Det lukter olje i området, sier styrmann Jim Forås på redningsskøyta til NTB.

Slagside på 8-10 grader

Containerskipet, som har et mannskap på 14, skal etter grunnstøtingen ha en slagside på 8-10 grader. Ingen personer skal være skadet.

— Ingen er foreløpig evakuert, opplyser operasjonsleder Sigrun Mørkeseth i Østfold politidistrikt.

Containerskipet var på vei fra Fredrikstad til Helsingborg, da det grunnstøtte ved Asmaløy ved Hvaler.

Islandsk rederi

«Godafoss» eies av det islandske rederiet Eimskip, og er registrert i Antigua Barbuda. Skipet er 165 meter langt, 28 meter bredt over veier 17.000 tonn.

— Det er et konteinerskip som kan frakte 1500 20 fots containere. Det er snakk om stykkgods, blant annet byggevarer. Skipet var på vei fra Fredrikstad til Helsingborg og skulle derfra videre til Danmark, Færøyene og Island, sier daglig leder Tom Espen Svendsen ved Eimskip i Fredrikstad til NTB.

Ifølge Kystverket er det 439 containere om bord.

Svendsen hadde torsdag kveld ennå ikke snakket med mannskapet om bord, og kunne ikke gi noen forklaring på hvorfor skipet grunnstøtte.

Losen hadde forlatt skipet

Skipet skal nettopp ha satt av losen, da det gikk på grunn.

Kystverket koordinerer redningsaksjonen. Fartøyet grunnstøtte ca. klokken 20.00 syd av Løperen utenfor Hvaler.

Kystverket har mobilisert det interkommunale utvalget mot akutt forurensning (IUA) i Østfold og lokale beredskapsmyndigheter og jobber sent torsdag kveld med å skaffe oversikt over situasjonen.