KNM «Fridtjof Nansen» er den første av de fem fregattene, med en total prislapp på 20 milliarder kroner, som Sjøforsvaret har bestilt fra Spania. Søndag kveld forlot skipet Ferrol i Nord-Spania med kurs for Norge.

– Store deler av den norske marinen skiftes ut. Innen 2010 vil de fem fartøyene i Fridtjof Nansen-klassen være operative, de erstatter de fem gamle i Oslo-klassen. De skal sikre vår fremtidige velferd og ta vare på våre ressurser på havområdene. Vi vil få den største marinen i Europa, sier kommandørkaptein og presseoffiser i Sjøforsvaret, Jan Ketil Steine, til NTB.

– Trenger lille Norge en så stor marine?

– Det er politikerne som har bestemt at vi trenger det. Men norsk velferd er bygd på ressurser i havet, og vi rår over halvparten av kystlinjen i Europa, sier Steine.

Norske pionerer

Dagens MTB-er i Skjold-klassen skal også byttes ut. De nye vil være i Hauk-klassen.

– Noen av de gamle skipene er 40 år gamle. Nå får vi de mest moderne på markedet, sier en entusiastisk Steine til NTB.

De nye fregattene har en rekkevidde på 4.500 nautiske mil, og kan operere kontinuerlig i 30 døgn uten påfyll av drivstoff. Seks helikoptre skal følge med de 134 meter lange fregattene, som er oppkalt etter norske pionerer.

KNM «Fridtjof Nansen» er først ut, deretter kommer KNM «Roald Amundsen», KNM «Otto Sverdrup», KNM «Helge Ingstad» og KNM «Thor Heyerdahl» på løpende bånd fram til 2009.

Blir møtt med salutt

KNM «Fridtjof Nansen» ankommer Oslo havn til salutt fra Akershus festning klokka 12.30 torsdag etter en kort stopp utenfor Kristiansand for tollklarering og ombordstigning av offisielle gjester. Deretter skal den ligge ved kai på Vippetangen i nesten en uke.

Torsdag kveld blir det folkefest på Rådhusplassen i Oslo. Båten blir åpen for publikum lørdag, søndag og mandag.

Det blir også kongefest onsdag 7. juni når kong Harald og Spanias kong Juan Carlos besøker KNM «Fridtjof Nansen».