– Mange sjåfører har fortalt meg hvordan de prøvde å legge lastebilen over i det andre feltet for å unngå å krasje, men at personbilen fulgte etter. De ser folk i øynene til det smeller, sier Per Østvold, forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Sliter med skyldfølelse

– Undersøkelsen stemmer med det sjåførene selv rapporterer. Sjåfører som opplever alvorlige møteulykker blir merket for livet. Det er ikke til å unngå problemer etter en slik ulykke. Alle får skyldfølelse, selv om politiet sier de er uskyldige. Resten av livet spør de seg «Kunne jeg gjort noe annerledes for å unngå kollisjonen?».

Måtte slutte i jobben

– Jeg har selv snakket med sjåfører som har måttet slutte i jobben fordi de ikke klarer å gå tilbake etter noe sånt, sier Østvold, som tror det er store mørketall.

– Jeg er redd for at mange sliter med traumene alene. Dette er jo et mannsyrke, og mange er ikke særlig flinke til å snakke om egne følelser. Det er fort gjort å bli sittende alene med tankene. Vi mener at alle som opplever noe sånt, trenger å gå til psykolog etterpå. Noen av sjåførene er uenige, forteller Østvold.

Lokomotivførere som er involvert i dødsulykker, er pålagt å søke krisehjelp. For lastebilsjåfører er dette ikke fast rutine.

– Vi oppfordrer alle tillitsvalgte til så fort som mulig å ta med seg sjåfører som har vært i dødsulykker til krisehjelp.