LARS HOLGER URSIN

Wenche Valvik og mannen Ivar skulle ha med datteren og hennes to venninner på pakketuren til Syden. På grunn av flygelederkonflikten nådde de ikke charterflyet fra Oslo. De hevder de ikke fikk informasjon eller hjelp fra turoperatøren Saga Solreiser. Til slutt måtte de kjøpe helt nye flybilletter gjennom en bergensk turoperatør.

Problemene oppsto fordi charterturen gikk fra Gardermoen. Billetten reisefølget på fem hadde kjøpt på SAS-flyet fra Bergen til Oslo var kun en såkalt tilslutningsbillett.

Ifølge Stella Munch, mor til den ene av jentene, ble tilslutningsbilletten kjøpt gjennom Saga Solreiser på oppfordring fra Sagas telefonselger. Likevel kan det se ut til at den ikke gir samme rettighetene som flybilletten fra Oslo.

Forbrukerrådet reagerer

— En pakketur er en kontrakt der begge parter har sine plikter. Kundens plikt er å betale, og møte opp på flyplassen. Hvis arrangøren ikke kan fly, har kunden krav på pengene igjen. Tilslutningsbilletter er ikke en del av denne kontrakten. Det er en billett i tillegg, der turoperatøren bare opptrer som et alminnelig reisebyrå, og da kan de ikke stilles ansvarlige. Hadde de stått på Gardermoen, og ikke Flesland, med en charterbillett i hånden, hadde selskapet vært ansvarlige, forklarer Rolf Forsdahl i reisebransjeseksjonen i Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon.

Representanter for turoperatørene Ving og Star Tour deler hans oppfatning. Men Forbrukerrådet mener noe annet.

— Dersom man har bestilt en pakkereise inklusive tilslutningsbillett og man på grunn av omstendighetene ikke kom seg til avreiseflyplassen, kan man kreve å få refundert det man har betalt for pakkereisen, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Kjøpte nye billetter

Også i går var det bergenske reisefølget i kontakt med Saga Solreiser, men ga til slutt opp. Den lokale turoperatøren Gateway kom til unnsetning, og fikk booket dem på fly via Amsterdam og Barcelona til Lanzarote.

— Det koster oss til sammen 25.000 kroner ekstra. Dermed kommer pakketuren på rundt 50.000 totalt, sier Margrethe Toklum, mor til den andre av jentene. Hun reagerer sterkt på det hun oppfatter som dårlig service fra Saga Solreiser.

— Vi spurte jo bare om informasjon. Men de ringte oss aldri tilbake, vi måtte hele tiden ringe dem. En gang bare slengte de på røret, sier Toklum.

— Det frekkeste var kanskje at vi måtte opplyse dem om vi ville benytte oss av returbilletten, hvis ikke ville den bli automatisk kansellert. Vi har altså opplysningsplikt overfor dem, sier Wenche Valvik.

De tre mødrene reagerer også på at de ble fortalt at Saga Solreiser ikke ville refundere billettene, men at de måtte gå til sivilt søksmål mot flygelederne for å få pengene igjen.

— Det stiller jeg meg helt uforstående til. Det er faktisk første gang jeg har hørt noe slikt. Utover det har jeg ingen kommentar, sier tillitsvalgt for flygelederne på Røyken, Bendik Heggelund.

Saga ser nærmere på saken

— Dilemmaet vårt mandag var at ingen visste hvor flyene som var på vei tilbake til Norge ville lande. Norwegians Venezia-fly havnet i Stavanger. Vårt Lanzarotefly i Göteborg. Før vi visste det, var vi like svar skyldig som alle andre, forklarer administrerende direktør Gunnar Grosvold i MyTravel Norge, selskapet som eier blant annet turoperatørene Ving og Saga Solreiser.

Om tilslutningsbilletten medgir Grosvold at det er en vesensforskjell om den er bestilt gjennom turoperatøren, eller av de reisende selv.

— Hadde de kjøpt billetten helt uavhengig av oss, er det et forhold de må ta med den transportøren, sier Grosvold.

Han vil likevel ikke kommentere direkte saken før han får studert den nærmere, men lover å se på den i dag.

— Vår oppgave er å sørge for at kundene er fornøyde, og at de kommer frem til bestemmelsesstedet sitt, sier Grosvold.