– Det er en tøff tid i flybransjen. De gamle selskapene som ble bygd opp i monopoltiden møter en helt annen verden nå, sier Reinås, som var konsernsjef i SAS fra 1993 til 1994 og har vært styremedlem i Swiss International Airlines i flere år.

I dag er han blant annet styreleder i Norsk Hydro.

– Kutt kostnadene

– Utfordringene i flybransjen bare øker. Billettprisene vil synke og det eneste selskapene kan gjøre noe med er kostnadene, sier Reinås.

Han sier flyselskapet ikke har noen alternativer til omstrukturering og kostnadskutt.

– Det er ingen enkel oppskrift eller lett metode for å ordne opp i problemene, og det må kraftig lut til. Flyselskapene som var gjennom de gylne tidene på 70-, 80— og 90-tallet har ingen kultur for å kutte kostnader, sier Reinås.

Han legger til at jevnlig bråk bare skaper større problemer og øker behovet for kostnadsreduksjoner.

Reinås sier partene i konflikten bør sette seg ned rundt bordet for å diskutere hva konkurransesituasjonen betyr for et selskap som vil overleve.

– Uten at de gjør det, er det langt fra gitt at selskapet vil overleve. Dette er tunge prosesser, men de må gjennom det, sier Reinås, og fortsetter:

– Om de har et normalt gangsyn til konkurransen og at den vil bli tøffere, bør de ta med seg innspillene fra markedet og kundene og la nok være nok nå. Så kan de begynne med blanke ark og lage nye systemer, prosedyrer og avtaleverk.

– Må jobbe mer

Reinås sier omdømmet til selskapet er skadet, men han tror ikke det betyr noe særlig på lang sikt, dersom selskapet klarer å bedre situasjonen.

– Inntektsbortfallet rammer nå, men når de er i gang igjen blir slike ting fort glemt og passasjerene kommer tilbake. Jeg tror minnet er ganske kort på slike ting.

– Hvordan skal SAS konkurrere med lavprisselskapene som sier de i fremtiden ikke vil ta betalt for billettene?

– Nykommerne har lave administrasjonskostnader og har funnet nye og effektive metoder. Men det handler ikke bare om lønninger. Det viktigste er hvor mange timer man får ut av et fly og de ansatte.

Reinås sier selskapet må lete etter nye måter å gjøre ting på.

– Det dreier seg om å komme seg på offensiven igjen. Tunge prosesser i administrasjonen må bort og personalet må jobbe mye mer og på smartere måter.

– Hva tror du vil skje med selskapet?

– Jeg forutsetter at de bretter opp ermene og fikser problemene nå. De har ikke så mye tid på seg. Om de ikke fikser dette, er det et signal på at ikke alle i organisasjonen har forstått, eller iallfall ikke ønsker å ta konsekvensene av, den konkurranseverdenen de er inne i.

MÅ KUTTE: Tidligere konsernsjef Jan Reinås i SAS sier selskapet må kutte kostnader nå om det skal overleve. Han sier alle i selskapet må ta inn over seg den nye konkurransesituasjonen. ARKIVFOTO:KNUT FALCH/SCANPIX