Dieselbiler med partikkelfilter slipper ut mindre CO2 og er mer drivstoffeffektive enn bensinbilene. Likevel er årsavgiften den samme. Uten partikkelfilter må eieren ut med nye 400 kroner.

Leder av NAF-senteret i Fyllingsdalen, Petter Lahn-Johannessen, mener årsavgiften på bensinbiler bør være høyere enn for alle dieselbiler, og betydelig høyere enn for dieselbiler som har installert partikkelfilter.

– Forskjellen bør være 1000 kroner. Da føler folk at det er en gevinst. Avgiftssystemet stemmer ikke overens med miljøgevinsten. Jeg savner et mer nyansert system, der det kreves høyere årsavgift på eldre biler enn på nye, sier Lan-Johannessen.

– Enda mer å holde styr på for Tollvesenet?

– Med dagens datamuligheter bør dette være mulig, mener Johannessen.

Fra 1. januar 2007 ble det billigere å kjøpe dieselbiler. Lahn-Johannessen mener regjeringen viser for lite kontinuitet ved ikke å kutte årsavgiften på dieselbiler.

– Det ene året er dieselbiler miljøvennlige, det neste året miljøfiendtlige. Regjeringen har for dårlige rådgivere, mener NAF-lederen.